HSB Göta överlåter byggrätter på Samset i Jönköping

26 april 2021

- HSB Göta bygger och har under flera års tid byggt hundratals bostäder på Samset. Nu överlåter vi åt en annan aktör att slutföra de två nästkommande etapperna inom detaljplanerat område, säger Reine Johansson, vd.

Marken på Samset förvärvades redan 1963 men det var först 2008 som HSB Göta började uppföra bostäder i området. Med åren har det blivit flera kvarter med fristående villor och radhus som äganderätter men även flerbostadshus i såväl hyresrätts- som bostadsrättsform. Inom kort startar byggnationen av ytterligare 19 villor i en sjätte etapp medan man överlåter 44 byggrätter i etapp sju och åtta.

- Vi överlåter fastigheterna på grund av att vi för närvarande har flertalet nyproduktioner i gång i vårt verksamhetsområde samtidigt som vår kärnverksamhet faktiskt grundar sig i att bygga bostadsrätter i flerbostadshus, säger Reine Johansson.

Det blir bostadsutvecklaren Götenehus som förvärvar fastigheterna och där planerar för upp till 70 bostäder i radhus- och parhusform.

- Eftersom vi på Götenehus har radhus och parhus i trä som en våra specialiteter var det naturligt att vi ville vidareutveckla bostadsområdet. Jönköping är i en spännande fas med stark tillväxt, säger Andreas Gustafsson, vd Götenehus.

Och på HSB Göta är man nöjd med affärsuppgörelsen.

- Götenehus och HSB har andra goda samarbeten runt om i Sverige och man har visat ett koncept som vi tycker passar bra som en förlängning av det som hittills producerats, säger Reine Johansson. Nu fortsätter HSB Göta tillsammans med kommunen detaljplanarbetet i andra delar av markområdet för att uppföra ytterligare 240 bostäder. Därefter har vi ca 60 bostäder kvar att bygga innan vi är färdiga på Samset, avslutar Reine.

För frågor kontakta:
Reine Johansson, vd HSB Göta.
Tel: 010- 442 36 07

hsb göta