HSB Skånes bostadsprojekt Copartment är finalist i Guldhemmet

05 april 2022

Det står nu klart att HSB Skånes Copartment-hus är en av tre finalister i Guldhemmet under kategorin Årets bostadsprojekt. Vem som slutligen kammar hem priset avgörs vid Guldhemmets gala i Stockholm den 11 maj.

HSB Skånes Copartment-hus ingår i konceptet coliving. Det är det första inom hela HSB och har utvecklats i en befintlig fastighet som tidigare varit vårdboende. Huset har ett starkt hållbarhetsfokus både genom de delningslösningar som boendeformen erbjuder och genom att fastigheten förädlats och omarbetats. Ur såväl miljö- som hälsoaspekt är coliving-huset dessutom en helt rökfri fastighet såväl inomhus som utomhus. Huset öppnade upp för sina första hyresgäster i september 2021.

- Copartment-projektet handlar om hur vi kan använda befintliga byggnader, hur vi klarar av ett hållbarhetsfokus och hur vi kan jobba med det sociala samtidigt som vi hjälper unga in på bostadsmarknaden. Att projektet är en av tre finalister i Guldhemmet känns stort och är en seger i sig, men självklart hoppas vi att vi kammar hem förstaplatsen den 11 maj, säger Ann Irebo, vd för HSB Skåne.

Guldhemmet är ett initiativ från Hemnet med syfte att etablera Guldhemmet-utmärkelserna som en kvalitetsmärkning för extraordinära insatser och prestationer inom bostadsbranschen. Finalister och vinnare utses av en jury, vilka består av experter från Sveriges fastighetsmäklar- och bostadsutvecklarbransch.

hsb skåne