Ingen sommar utan kollo

20 juni 2022

Sommarlovet är här och sedan söndagen den 19 juni är HSB Skånes sommarkollo i Magnarp i full gång. Nu väntar ett par härliga kolloveckor för totalt 72 barn.

Det var förväntansfulla och glada barn som vinkade av sina föräldrar och syskon inför den kommande kolloveckan. Tillsammans med årets ledare och kock kommer barnen på sommarens kollo att skapa nya sommarminnen och tillsammans föra traditionen med kollo vidare.

Trots att barnen inte känner varandra sedan innan kommer aktiviteterna och utforskande av nya kompisrelationer igång direkt. Här får de digitala skärmarna stå åtsidan till förmån för aktiviteter som främjar rörelse och social interaktion.

- Stort fokus kommer att ligga på rörelse, många barn är idag för stillasittande. Det är viktigt att skapa goda vanor redan tidigt i livet, därför kommer vi att ha mycket fysisk aktivitet tillsammans, där all rörelse räknas. Det som ska bli allra roligast är att få vara med och starta sommarlovet på bästa sätt för de barnen som vi får äran att träffa här på kollot, säger Linda Jenvén, kolloföreståndare på årets sommarkollo i Magnarp.

Inför de tre kolloveckorna har all personal som arbetar på kollot genomgått kurs i hjärt- och lungräddning samt haft brandövning. Tillsammans har de också haft möjlighet att planera de tre veckorna som sommarkollot pågår för att ge barnen en riktig härlig sommarvistelse.

Det första gänget barn blir åter hämtade torsdagen 23 juni. Kollovecka nummer två med nya glada barn pågår 26 juni till 2 juli och kollovecka nummer tre pågår 3 till 9 juli.

hsb skåne