Extra stämma i HSB Östra ska utse ny styrelse

09 oktober 2020

Nyligen valde vd:n för HSB Östra, Roger Sjögren, att lämna sitt uppdrag. Bakgrunden var att synen på hur verksamheten skulle bedrivas skiljde sig mellan styrelse och vd. Nu har ett antal medlemsbostadsrättsföreningar kritiserat den antagna verksamhetsplanen, vilket innebär att styrelsen i HSB Östra väljer att lämna sina uppdrag.

HSB Östras verksamhetsplan styr föreningens arbete. Planen började gälla hösten 2019 och är antagen i samverkan mellan styrelse och företagsledning. Den är dessutom förankrad hos ordförandena i bostadsrättföreningarna inom HSB Östra. När planen nu ifrågasätts från ett antal bostadsrättsföreningar ser inte styrelsen att de kan sitta kvar på sina poster, och väljer att ställa sina platser till förfogande.

Styrelsen kommer att kalla till en extra stämma den 26 oktober. Formellt sett kvarstår styrelsen fram till dess. Styrelsen har bett HSB Riksförbund att bistå föreningen i denna situation, vilket nu också sker.

För mer information, kontakta Emma Casserlöv, pressekreterare HSB Riksförbund: 0725-94 75 00

HSB Östra