Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Här testas framtidens digitala nycklar

14 april 2021

HSB har legat i framkant vad gäller innovation och utveckling av det goda boendet sedan 1923. Under vintern har ett nytt grepp kring digitala nycklar för flerbostadshus testats. Med en smart app kan både fastighetspersonal och boende enkelt och säkert hantera åtkomst till lägenheter, entrédörrar, postboxar, hänglås och gemensamma utrymmen i fastigheten.

I takt med att vår livsstil sätter högre krav på flexibilitet och digitalisering ökar behovet av smidigare lås- och säkerhetssystem – från såväl boende som fastighetsförvaltare. Projektet med digitala nycklar har testats i ett antal bostadsrättsföreningar i landet samt i HSB Living Lab, HSBs unika boendelabb i Göteborg med gott resultat.

I samband med HSB Living Labs livesända event 15 april kommer den nya tekniken att presenteras och utvärderas. Vi får höra vad både förvaltare, boende, utvecklare och leverantörer tycker som har testat konceptet.

Först ut i Sverige med att testa ny digital låsteknik
Vid entrédörrarna har befintliga passagesystem kompletterats med möjligheten att använda en digital nyckellösning där man med hjälp av Bluetooth-teknik och en enkel och pedagogisk app öppnar dörrarna. I lägenheterna har låset monterats i form av en dosa på insidan av lägenhetsdörren utanpå det befintliga låset. Detta möjliggör en sömlös lösning där samma digitala nyckel fungerar oberoende av låsfabrikat och leverantör.

– Vi är glada över att äntligen kunna testa en lösning för digitala nycklar där man som användare blir oberoende av låstillverkare. Att kunna använda samma digitala nyckel till entrédörrar, lägenhetsdörrar, postbox eller hänglås kommer underlätta vardagen för boende i de fastigheter HSB förvaltar. Lösningen påminner om hur Swish fungerar, där vi som användare är oberoende av vilken bank mottagaren har – lösningen är densamma för alla anslutna banker, menar Lars Callerud, HSBs projektledare.

Innovativ teknik från Norge
Tekniken tillhandahålls av det norska innovationsföretaget Unloc och har med framgång införts i Norge hos stora fastighetsägare som OBOS och distributionsföretag som Schibsteds. Till dags dato har över en miljon dörrar öppnats med Unlocs teknik. HSB är som bostadsrättens främsta företrädare först ut med att testa tekniken i bostadsrättsföreningar och flerbostadshus.

Projektet som just nu pågår i HSB Living Lab testar en låslösning för flerbostadshus som innefattar digitala lås för såväl skalskydd som gemensamma utrymmen, förvaringsskåp, post- och leveransboxar och lägenheter. Syftet är att testa och utvärdera lösningen för framtida installationer i HSBs nyproduktion och befintligt förvaltat bestånd.

Låna ut nyckeln direkt i mobilen
Med digitala nycklar i mobilen kan boende tillfälligt låna ut sin nyckel enkelt för att släppa in leveranser, släktingar, hantverkare eller andra personer. I appen kan användaren även välja att tidsinställa giltigheten och få en notis varje gång en digital nyckel används. På så sätt kan till exempel föräldrar få besked om att barnen tryggt kommit hem från skolan. Digitala lås möjliggör dessutom att räddningstjänst och andra samhällsaktörer kan ta sig in i bostaden vid behov.

Enklare vardag även för fastighetsförvaltaren
Ett digitalt accessystem ger även fastighetsförvaltaren stora besparingar. Kostsamma låsbyten uteblir, nyckelhanteringen kan göras automatiserad och säkerheten höjs då man enkelt kan avaktivera inaktuella nycklar. Även möjligheten att dela nycklar utan fysisk kontakt är extra positivt i pandemitider.

– Det förenklar min vardag som förvaltare och digitala nycklar sparar både resurser och kostnader. Nu kan vi på ett smidigt och enkelt sätt ge access till entreprenörer eller leveranser till huset. Att vi kan styra giltigheten till dagar och specifika tider känns både tryggt och säkert, dessutom slipper vi administrera och hålla koll på fysiska nycklar, säger David Albinsson, fastighetsförvaltare i HSB Living Lab.

Digitala nycklar en del i ett större pussel
HSB är mitt i en storsatsning på utveckling och digitalisering av kärnaffären där cirka 390 miljoner kronor investeras i nyutveckling under tre år. Om testerna och integrationerna går enligt plan och mottas positivt i våra pilotföreningar kan de digitala nycklarna med de nya möjligheterna de innebär mycket väl bli en del av HSBs erbjudande i en enklare, tryggare och smidigare framtid.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Living Lab
jens.holmberg@hsb.se

Lars Callerud, Projektledare HSB Affärsstöd
lars.callerud@hsb.se

Marcus Hjelleset, Presskontakt Unloc
marcus@unloc.app

Om HSB Living Lab
HSB Living Lab drivs av HSB, Chalmers, Johanneberg Science Park, Peab, Akademiska hus, Electrolux, Bengt Dahlgren, TietoEvry, Vedum, Göteborg Energi, Elfa, Tengbom och Climate-KIC. Målet är att skapa en samverkansarena för ny kunskap med fokus på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. HSB Living Lab är en flyttbar byggnad med fyra våningar och stod klar för inflyttning 1 juni 2016. Tre av våningarna är bostäder för studenter och gästforskare och på bottenplan finns samverkanslokaler med bland annat kontor, konferensrum, showroom för forskningsprojekt, och en modern tvättstudio. Fler än 120 forsknings- och utvecklingsprojekt har starts sedan starten.

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag som verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi tror att det goda boendet skapas genom välskötta hus, trygg boendeekonomi och god gemenskap. 2020 valdes HSB till bostadsbranschens mest hållbara varumärke – för tredje året i rad!

Idag är det över 74 000 medlemmar som tillsammans äger HSB Göteborg och som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från andra och ger våra medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.