HSB Skåne och coliving-operatören 20-30 Coliving i samarbete

15 juni 2021

HSB Skåne och coliving-operatören 20-30 Coliving har ingått samarbetsavtal gällande HSB Skånes blivande coliving-hus i Lund. Avtalet innebär att 20-30 Coliving kommer att driva community på uppdrag av HSB Skåne.

Tidigare i våras meddelade HSB Skåne att de omvandlar en befintlig fastighet på Luzernvägen 6 i Lund till ett coliving-hus. Boendeformen har starkt hållbarhetsfokus och de som väljer att flytta dit blir en del av ett community där olika delningslösningar står i fokus. När fastigheten nu närmar sig inflyttning står det klart att HSB Skåne valt att gå in i satsningen tillsammans med 20-30 Coliving, ett ungt företag som är på stark uppgång inom just coliving-lösningar.

20-30 Coliving har sedan 2020 utvecklat coliving-lösningar med fokus på design, förenklad delningsekonomi och att bygga värdefulla sociala sammanhang. I dagsläget driver bolaget service och uthyrning med strax över 270 bäddar i Stockholm och Göteborg.

– Det känns väldigt kul att vi kan presentera ett samarbete med 20-30 Coliving kopplat till vår satsning inom coliving, Vi kan bostäder och förvaltning och de kan coliving och community, därför har vi valt att göra denna satsning tillsammans med dem, säger Caroline Sellström, affärsområdeschef marknad och medlem på HSB Skåne.

Avtalet innebär att HSB Skåne upplåter bostadsytan till hyresgästerna och 20-30 Coliving står för serviceavtalet. I serviceavtalet ingår bland annat möblerade rum och möblerade gemensamma ytor, städning av gemensamma utrymmen, visst förbrukningsmaterial, bredband och streamingtjänster samt olika typer av evenemang. Hyresgästerna som får möjlighet att flytta till HSB Skånes coliving-hus kommer att hyra boendeytan av HSB, men skriva serviceavtal med 20-30 Coliving.

– Vi är glada, att i nära samarbete med HSB Skåne, få skapa mer utrymme för en boendeform som möter den nya generationens behov och skapar viktiga förutsättningar för förenklad delningsekonomi. Att vårt samarbete inleds med ett projekt i HSB Skånes befintliga bestånd, känns för oss extra betydelsefullt. På så vis tar vi vara på de resurser som redan finns och visar marknaden att nytänkande inte kräver nyproduktion, säger Markus Linhardt, medgrundare och vd på 20-30 Coliving.

Fastigheten på Kobjer i Lund blir det första coliving-huset inom konceptet Copartment. När fastigheten står klar för inflyttning kommer den att inrymma 18 rum; 9 på vardera våningsplan, vilka är fördelade på 25-30 kvadratmeter med privata badrum i varje rum. I hjärtat av varje våningsplan finns rymliga gemensamma kök och gemensamma utrymmen för umgänge. Ur såväl miljö- som hälsoaspekt kommer coliving-huset att vara en helt rökfri fastighet såväl inomhus som utomhus.

I dagarna öppnar ansökan för boendet och fördelning av bostäderna utgår från HSBs turordningsregler där bosparande medlemmar som har möjlighet till förtur. Fastigheten beräknas vara klar för inflyttning under kvartal 3 2021.

hsb skåne