Vattenkvalitet

Några medlemmar har rapporterat avvikande smak och lukt på dricksvattnet. Åtgärder och utredning om orsak pågår. Föreningen följer löpande upp kvalitén genom mätningar och för dialog med Uppsala Vatten och Livsmedelverket.

Livsmedelsverket ser idag ingen anledning att ge några särskilda rekommendationer för boende i föreningen.

Vattenkvalitetsmätningar

Några vattenkvalitetsmätningar i föreningen har visat på nedsättning av kvalitén. Ingen mätning har fått resultatet otjänligt utan anmärkningarna har varit TJÄNLIGT MED ANMÄRKNING ur mikrobiologisk synpunkt enligt SLV FS 2001:30. Anmärkningarna har varit för antal aktinomyceter och/eller antalet odlingsbara mikroorganismer.

Livsmedelsverket ser idag ingen anledning att ge några särskilda rekommendationer för boende utifrån resultaten, men kontakta Livsmedelsverket om du har frågor kring hur vattnet kan påverka dig.

Föreningen fortsätter följa kvalitetsförändringarna och för löpande dialog med livsmedelsverket om behov av rekommendationer. Mer om dricksvattenkvalité går att läsa på https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/dricksvatten/dricksvattenkvalitet.

Utredning

Utredningar om orsak till vattenkvalitetsvariationerna pågår. En av hypoteserna som utreds är om det kan ha kommit in jordbakterier i ledningarna i samband med kulvertbytet, en annan är att rör med stillastående vatten gynnar bakterietillväxt.

Åtgärder

En firma anlitades för att utföra en klordioxidrening men reningen gick inte att utföra då föreningen inte fick tillstånd från Uppsala Vatten att tillfälligt koppla bort vattenmätarna i vår undercentral för att få plats med reningsutrustning. Vi undersöker nu andra möjligheter att utföra en sanering av ledningarna. 

Spoltester för att öka vattenflödet har genomförts på ett antal hus för att se hur det påverkar vattenkvalitén. Enligt enkät som boende i de husen har svarat på upplever de att smaken på vattnet har förbättrats när vattenflödet ökade. 

 

Uppdatering 2022-03-21

Vattenbehandlingsssystem

Föreningen har köpt in Bauers vattenbehandlingssystem Pipejet som renar tappvattenledningarna och förhoppningsvis förbättrar vattenkvaliteten. Pipejet installeras permanent i varje servicehus och kommer hålla rent i föreningens alla tappvattensystem. Smak och lukt på vattnet kommer att förbättras allteftersom enligt Bauer. Vattenbehandlingssystemet skapar en glatt yta på insidan av rören vilket gör det svårare för mikroorganismer att fästa där.

Uppdatering 2022-10-27

Nya vattenprover har tagits men de visar inga resultat på förbättring av vattenkvaliteten. Däremot har flera boende hört av sig och meddelat att de upplever bättre lukt och smak på vattnet sedan vattenbehandlingssystemet installerades.

Uppdatering 2023-01-12

Föreningen har nu anlitat konsulter från Sweco för att kartlägga föreningens tappvattensystem och ta fram förslag på ytterligare åtgärder. 

Hypotesen är att vattenkvaliteten försämras på grund av stillastående vatten, som bland annat kan bero på bostadsområdets utformning med långa ledningar och relativt få boende i varje hus. Snålspolande blandare och toaletter (som är ett krav vid renovering) bidrar ytterligare till lågt flöde i ledningarna. Detsamma gäller lägenheter som står tomma när man är bortrest.

2023-04-01

Swecos utredning visar att en trolig orsak till dålig vattenkvalitet är för stora rördimensioner (som lades i kulvertprojektet 2014-2016) i kombination med långa ledningar som nu ligger grundare än tidigare med oisolerad kallvattenledning, snålspolande toaletter och kranar (vilket är ett krav vid renovering), samt få bostäder i varje hus.

Utredningens förslag är att bygga om vattenledningarna till ringmatning vilken föreningen nu undersöker.

2023-05-08

De senaste vattenproverna (tagna i april 2023) har ingen anmärkning, de analysresultaten uppfyller gränsvärdeskrav enligt LIVSFS 2022:12.

2023-08-15

Sweco har utrett möjligheten att bygga om vattenledningarna till ringmatning, men utredningen visar att det då kan vara svårt att få tillräckligt högt tryck ut till alla lägenheter. Det andra alternativet som ni nu planerar inför är att genomföra renspolningar.

Vad kan jag som boende göra?

  • Spola vattnet i någon minut innan du tar dricksvatten så blir det kallare och fräschare. Speciellt på morgonen då vattenflödet varit lägre under natten.
  • Se till att spola i alla kranar och toaletter varje dag, för att undvika stillastående vatten.
  • Om du är bortrest, be personen som vattnar dina blommor att även spola i alla kranar och toaletter.