Grannar i samverkan mot brott

Genom ett medlemsinitiativ så kan du som boende i föreningen engagera dig i detta och bidra till en ökad trygghet för alla.
Logotyp för Grannsamverkan mot brott

Under fliken "Vår förening/Övrig information/Grannar i samverkan...." kan du läsa mer samt ta del av polisens och de olika organisationernas informationsmaterial och tips.

En nyckel till framgång med Grannsamverkan är de kontaktombud som fungerar som en länk mellan de boende och polisen. Vill du bli kontaktombud?

"Som ordförande i föreningen tycker jag att engagera sig och sina grannar i gemensamma aktiviteter och insatser är bra för oss alla och ökar definitivt trivseln i föreningen och i detta fall också tryggheten.", säger Fredrik Fredin - ordförande Brf Gräslöken.

Så här säger polisen:

"De hushåll som vill vara med i Grannsamverkan bildar ett Grannsamverkangrupp, och utser ett eller flera kontaktombud.

Kontaktombuden upprättar en kontaktlista med namn och adress på de hushåll som vill vara med i Grannsamverkan. Som polis behöver jag endast namn och adress, inga övriga kontaktuppgifter med anledning av GDPR-lagen. (Se pdf-dokument nedan red.)

Som polis förser jag över 11 000 hushåll med material, som jag beställer av Stöldskyddsföreningen, samt skickar regelbunden information från polisen. Jag tycker det är mycket positivt att medlemmar i er bostadsrättsförening är intresserade av att starta Grannsamverkan" Ulrika Andersson, Områdespolis, Lokalpolisområde Uppsala&Knivsta