Parkering inom föreningens område

Som boende i föreningen så kan du läsa om de olika möjligheterna för parkering nedan. För dig som besöker någon inom föreningen så finns det gatuparkering längst med Alrunegatan, Kamomillgatan och Fänkålsgatan där kommunens avgift gäller.
Gästparkering på gatan - ansvar Uppsala Kommun

Att parkera inom Brf Gräslöken

Inom föreningen har vi ett mycket bra utbud av parkeringsmöjligheter.

I föreningen finns 864 parkeringsplatser fördelat på:

• 224 boendeparkeringsplatser där du efter att ha anmält in ditt registreringsnummer samt erläggt en avgift per timme eller månad kan parkera.
  • 612 fasta förhyrningsbara parkeringsplatser (212  st garageplatser med el för motorvärmare, 78 st garageplatser med laddbox, 182 st p-platser med el för motorvärmare, 102 st p-platser med laddbox & 38 st p-platser utan el) där du har en specifik numrerad parkeringsplats som du betalar en månadsavgift för.
  • 16 fasta förhyrningsbara platser för motorcykel (4 st MC-garage, 1 st MC-garage med laddbox, 10 st MC-platser i garage & 1 MC-plats utomhus) där du har en specifik numrerad parkeringsplats som du betalar en månadsavgift för.
  • 12 st husvagnsplatser där du har en specifik numrerad parkeringsplats som du betalar en månadsavgift för.

Varje lägenhet medges att:

• Registrera max 2 fordon för boendeparkering
  • Hyra max 1 fast förhyrningsbar parkeringsplats
  • Hyra max 1 fast förhyrningsbar MC-plats
  • Hyra max 1 fast förhyrningsbar husvagnsplats

Boendeparkering

Boende som önskar parkera på föreningens parkering skyltat boendeparkering skall ansöka boendetillstånd samt ha erlagt parkeringsavgift 5 kr/timme eller 125 kr/ månad. Varje lägenhet medges att registrera max 2 fordon för boendeparkering. Det är endast tillåtet att registrera fordon som brukas av dig som bor i föreningen. Du behöver inte vara ägare till fordonet.

Förhyrda parkeringsplatser & garage:

Genom att logga in på Mitt HSB kan du ställa dig i kö, se din köplats, godkänna hyra av objekt och även säga upp pågående hyresavtal. Det går inte att ställa dig i kö innan du flyttat in i din lägenhet. Styrelsen har fattat beslut om att uppsägningstiden ska vara en månad. Om du har ett gammalt avtal med en längre uppsägningstid kan du höra av dig till HSB Ekonomiförvaltning ekonomiforvaltning@grasloken.se och meddela om du vill ha en kortare uppsägningstid.
Nycklar till garage kvitteras hos Certego.

Gästparkering

Besökare hänvisas till kommunens kantstensparkeringsplatser längst med  Alrunegatan, Kamomillgatan och Fänkålsgatan där kommunens avgift gäller.

Parkeringsavgifter

• Boendeparkering med boendeparkeringstillstånd 5 kr / timme eller 125 kr / månad
  • Förhyrda platser:
  • Garage med el                 385    kr/mån
    Garage med laddbox               460    kr/mån
    Garage nyare standard, med laddbox               510    kr/mån
    P-plats med laddbox               295    kr/mån
    P-plats med laddbox STOR               330    kr/mån
    P-platser                  220    kr/mån
    P-platser med elplint               275    kr/mån
    MC-garage                 330    kr/mån
    MC-garage med laddbox               410    kr/mån
    MC-plats i garage                 275    kr/mån
    MC-plats med laddbox               264    kr/mån
    Husvagnsplatser                  435    kr/mån
    Husvagnsplats LITEN               330    kr/mån

Elbilsladdning

Om du vill ha möjlighet att ladda din elbil finns instruktioner för laddplatserna här

Parkeringsföreskrifter

Parkeringsföreskrifter hittar du här

Frågor kring parkering

Vid allmänna frågor om parkering eller vid fel på garage eller utrustning hänvisas föreningens förvaltning info@grasloken.se 018 - 50 00 00.

Vid frågor felparkeringar eller felparkeringsavgifter hänvisas till Avarn upppsala@avarnsecurity.com   021-31 45 60.

Frågor kring köhantering, avtal och avier hänvisas till HSB Ekonomiförvaltning ekonomiforvaltning@boservice.hsb.se  018 - 18 74 02.

Frågor om kommunens kantstensparkering längst med Gräslöksgatan, Alrunegatan, Kamomillgatan och Fänkålsgatan hänvisas Uppsala Parkering https://uppsalaparkering.se/

Digital karta över parkeringarna

Länk till karta