Instruktion för Trygghets- & störningsjour

För att värna en trygg och säker boendemiljö har föreningen tecknat avtal med AVARN om en
trygghetsjour.

Kontaktnummer

Du når trygghetsjouren dygnet runt på telefonnummer

010-210 90 00

När du kontaktar trygghetsjouren behöver du lämna ditt namn och telefonnummer. Anledningen till det är för att vi kan behöva nå dig för att få mer upplysningar eller när vi återkopplar efter att situationen har hanterats. Det som är viktigt för dig att känna till är att vi aldrig lämnar ut uppgifter på vem som kontaktat jouren

Otrygghet eller hotfulla situationer

Vid en akut fara skall du alltid kontakta polisen på telefonnummer 112.

Om du av någon anledning upplever dig hotad eller otrygg kan du kontakta trygghetsjouren som då kommer att åka ut och kontrollera situationen. Vid upptäckt av så kallade objudna gäster, pågående brott eller skadegörelse uppmanar vi dig då att inte konfrontera dessa personer utan ta direktkontakt med trygghetsjouren alt. polisen, så att du inte utsätter dig för personliga risker.

Störning

Störs du av oljud från lägenheten intill? Ofta hjälper det att kontakta din granne och berätta vad det är som stör dig. Den kanske inte är medveten om att han eller hon stör sin omgivning.

Grunden för ett gott boende är om alla kan visa hänsyn och förnuft.

Om din kontakt inte leder till någon förbättring är det viktigt att du anmäler störningen till oss så vi kan vidta åtgärder för att komma till rätta med problemet.

Kontakta Trygghetsjouren vid störning

När det kommer in en anmälan till trygghetjouren om en störning åker jouren till platsen och kontrollerar situationen. Om störningen pågår fortfarande tar man direkt kontakt med den störande och informerar denne om att kringboende känner sig störda. Alla händelser, även de som inte kan bekräftas, rapporteras till föreningen.

Kan störningen konstateras och verifieras samt kopplas till en anmäld lägenheten debiteras bostadsrättshavaren föreningens kostnader för uttryckningen.

Kan inte störningen kopplas till en bestämd lägenhet eller det inte kan noteras någon störning vid utryckningen debiteras ingen kostnad.

Vid återkommande "falsklarm" kan den anmälande bostadsrättshavaren komma att debiteras för utryckningskostnaden i samband med falsklarmet

Exempel på vad som kan vara en störning

• Hög musik.
  • Hundar som skäller högt och länge.
  • Badvatten som spolas sena kvällar och nätter.
  • Bråk och skrik i lägenheten.
  • Återkommande störande fester.
  • Borrande, sågande och spikande sena kvällar och nätter.
  • Tvättmaskiner och diskmaskiner som går sena kvällar och nätter.
  • Övriga höga ljud och buller.

Vad är inte en störning

·        Om man kan stänga ute störningen, tex ljudet, ljuset, lukten, djuret och så vidare från sin lägenhet genom att stänga dörrar och fönster räknas det inte heller som en störning.

·       Små barn som låter/gråter är inte en störning.

Rätt att ha fest och spela musik
Varje boende har rätt att ha fest ibland och spela musik, och det är ofrånkomligt att det ibland hörs in till grannen. Dock finns det ju en gräns vad gäller tidpunkt och ljudvolym och även gällande frekvent återkommande störningar.

Om ni vet att ni ska ha fest, informera gärna era grannar i närheten i förväg för större förståelse.

Informera styrelsen vid återkommande störningar
Vi i styrelsen behöver skriftlig information från dig om du har återkommande störningsproblem, detta för att bilda oss en uppfattning om problemet och dess omfattning inför eventuell framtida rättsliga åtgärder och/eller delgivning av s.k. rättelseanmodan, detta så vi kan komma till rätta med problemet.

Det är viktigt att du som blir störd för anteckningar över störningarna samt datum och klockslag då de förekommer.

Om inte störningen upphör kan styrelsen gå vidare och ytterst begära avhysning av den störande. Det är då viktigt att du som är störd är beredd att vittna om störningarna, och då är det viktigt att ha de förda anteckningarna.

Blankett för störningsanmälan hittar du under "Formulär och blanketter" eller i Servicehus 3, vid tvättstugan.