På denna sida återfinns information om hur man som medlem rekommenderas gå tillväga om man upplever en ordningsstörning inom föreningen.
Se först och främst till att ha läst igenom föreningens stadgar och ordningsregler, speciellt punkt 1.2 i ordningsreglerna som behandlar just ordningsstörning.
I första hand rekommenderas att man som medlem söker personlig kontakt med den medlem som man upplever förorsakat ordningsstörningen. Det är i regel bättre och enklare att reda ut denna typ av saker berörda parter emellan jämfört med att omedelbart blanda in tredje part, som t.ex. föreningens styrelse.
Förutsatt att det går att fastslå vilken medlem som förorsakat ordningsstörningen så rekommenderas att, i möjligaste mån, undvika att sätta upp eller leverera anonyma lappar. Rekommendationen är istället att kontakta personen eller personerna i fråga och i hövlig ton försöka reda ut problematiken. De flesta uppskattar detta tillvägagångssätt mer jämfört med när den som framför åsikter/synpunkter förhåller sig anonym
Om man som medlem, vid upprepade tillfällen, anser att någon annan medlem stör ordningen eller om ovanstående metoder inte har avsedd effekt rekommenderar styrelsen, efter samrådan med HSB:s jurister, denna medlem att noggrant skriva ner de tillfällen då störningen äger rum. Notera datum, klockslag och typ av störning i så utförliga ordalag som möjligt.
Detta dokument kan därefter användas som dokumentation vid framtida kontakt med exempelvis föreningens styrelse.
En mall för störningsrapport finns tillgänglig här.
Att eftersträva en god relation med sina grannar, framförallt i det trapphus där man bor, är generellt sett rekommenderat. I många fall underlättar detta en eventuell framtida kontakt vid ordningsstörningar och är ofta en positivt bidragande aspekt i de fall man själv behöver hjälp eller assistans.
Styrelsen vill helt enkelt uppmuntra samtliga medlemmar att, åtminstone, hålla en grundläggande kontakt med övriga boende i föreningen!