HSB Malmö bygger hyreshus vid Kalkbrottet Limhamn

09 november 2015

Fr v: Victor Leiman från entreprenören Skanska, HSB Malmös vd Michael Carlsson, Petra Sörling chef på HSB Sundsfastigheter samt arkitekten Arne Jönsson från Arkitektlaget.

I dag togs det första symboliska spadtaget till HSB Grafiten. De förgyllda spadarna hölls av HSB Malmös vd Michael Carlsson, Petra Sörling chef för HSB Sundsfastigheter, arkitekten Arne Jönsson samt Victor Leiman från Skanska.

HSB Grafiten ligger med sina 32 lägenheter ett stenkast från Limhamns kalkbrott och en oslagbar utsikt. Det består av två gedigna hus med klassiska tegelfasader. Lägenheterna – som alla ligger på gavel med ljusinsläpp från minst två håll – kännetecknas av yteffektivitet och öppna fina kök.

HSB Grafiten klassas som Miljöbyggnad Silver – något som bland annat garanterar låg energianvändning, sunda materialval och tyst inomhusmiljö. Miljöprofilen stärks ytterligare genom att de boende kommer få tillgång till bilar från Sunfleets bilpool.

Lägenheterna byggs i storlekar från 2 rum och kök till 4 rum och kök. Uthyrningen inleds under hösten 2016 och planerad inflyttning är i början 2017.

Byggstarten innebär att HSB Malmö fortsätter sticka ut på bostadsmarknaden – som en av få aktörer både vill och vågar man satsa på hyreslägenheter. Målet är att kunna erbjuda sina medlemmar 3000 hyresrätter år 2020, och dit ska man nå genom att både bygga nytt och förvärva.

HSB Grafiten är HSB Malmös tredje projekt vid Kalkbrottet Limhamn. Sedan tidigare finns brf Akvamarinen med med 47 bostadsrätter och Kalkhusen med 34 hyreslägenheter i området.

FAKTA HSB GRAFITEN
Adress:
Limhamnsgårdens Allé
Arkitekter:
Arkitektlaget
Antal hus:
Antal våningar:
Antal lägenheter:
Lägenheter:
2-4 rum, från 42,5 kvm till 88,5 kvm
Parkeringar:
Balkong:
Till alla lägenheter
Uthyrning: Startar hösten 2016
Planerad inflyttning: Början av 2017

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö bildades 1925 och är idag en av Sveriges 30 självständiga HSB-föreningar. Med runt 44 000 medlemmar är den en av de mer tongivande. HSB Malmö förvaltar 30 000 bostadsrätter och äger nästan 2000 hyresrätter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

HSB Malmö utnämndes 2015 till Årets skånska företag inom förvaltning - för tredje året i rad och för fjärde gången sedan 2010.