Bygglovsbesked för HSB brf Kaptenens 99 lägenheter i Limhamns Sjöstad

24 oktober 2016

Stadsbyggnadsnämnden i Malmö har gett HSB bygglov att uppföra brf Kaptenen i Limhamns Sjöstad. Det är det sista som byggs vid kajen och brf Kaptenen blir därmed pusselbiten som fullbordar hela området.

Bostadsrättsföreningens 99 lägenheter finns i storlekar från ett till fem rum och kök. Två av HSB brf Kaptenens tre huskroppar är på direkt kajläge och den tredje ligger ut mot Glasbruksparken. Gemensamt för de flesta av lägenheterna är den fina utsikten.
- Arkitekterna på Stadstudio har varit måna om att skapa fina siktlinjer till alla balkonger, terrasser och uteplatser i de solsäkra väderstrecken, berättar Eva Georgsson, projektledare på HSB.

Intresset har varit stort alltsedan projektet presenterades, och vid tomtvisningen i september kom flera hundra besökare.
- Läget på kajen, vid Ribersborgsstranden och närheten till stan är svårslaget. Det lockar en bred målgrupp. Därför är vi också glada att vi kan erbjuda en stor variation i lägenhetsstorlekar, från 30 till 125 kvadratmeter, säger Eva Georgsson.

FAKTA HSB BRF KAPTENEN
Arkitekt:
Alexander Lenre Simittchiev och Håkan Forss, Stadstudio
Antal lägenheter: 99
Antal rum: 1–5 r.o.k.
Boarea: 30-125 kvm
Säljstart: November 2016

För ytterligare info, kontakta:
Eva Georgsson
Projektledare HSB ProjektPartner
eva.georgsson@hsb.se

ÖVRIGT PÅ GÅNG INOM HSB MALMÖ
- Gråsejen 1 och 2 på Gamla Limhamn: 96 bostadsrätter. Inflyttning december 2016 och sommaren 2017.
- Grafiten vid Limhamns Kalkbrott: 34 hyreslägenheter. Inflyttning början av 2017.
- Rosenhyddan i Hököpinge: 54 bostadsrätter. Preliminär inflyttning 2017/2018.
- Sportsbyn i Hyllie: 89 bostadsrätter. Byggstart i höst.
- Vattenbrynet i Klagshamn: 72 bostadsrätter. Preliminär byggstart hösten 2017.
- Norra Sorgenfri: Cirka 50 bostadsrätter + 50 hyresrätter. Preliminär byggstart hösten 2017.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö bildades 1925 och är idag en av Sveriges 29 självständiga HSB-föreningar. Med drygt 45 000 medlemmar är den en av de mer tongivande. HSB Malmö förvaltar 30 000 bostadsrätter och äger fler än 2 000 hyresrätter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

HSB Malmö utnämndes 2015 till Årets skånska företag inom förvaltning - för tredje året i rad och för fjärde gången sedan 2010.