Turning Torso sätter Malmö på världskartan

05 januari 2017

Turning Torso är inte bara ett högt hus. Det är även ett stort hus. På världskartan då. Det blev inte minst tydligt när HSB Malmö och ordföranden Claes Caroli bjöds in till den årliga konferens som internationella arkitekturorganisationen CTBUH – Council on Tall Buildings and Urban Habitat – arrangerade i kinesiska Shenzen i höstas.

Temat för konferensen var Cities to Megacities och handlade om fördelarna med att skapa täta städer och att tänka vertikalt när man bygger. Claes Caroli fick dels möjligheten att prata om Malmös förvandling från industristad i utförsbacke till kunskapsintensiv stad och hur detta sammanföll med byggandet av Turning Torso, dels sitta med i en internationell tävlingsjury som bedömde unga arkitekters förslag på hur nya, kreativa och hållbara skyskrapor kunde integreras i en befintlig stadsmiljö.

På gruppbilden som togs efteråt representeras, förutom Turning Torso och Claes Caroli, sjutton nyskapande skyskrapor från hela världen – inklusive fyra som haft titeln ”Världens högsta” samt fjorton som innehar titeln ”Landets/Stadens högsta” – däribland Petronas Tower, Jeddah Tower, Chrysler Building och Taipei 101.
- Det är ett imponerande sällskap Torson, HSB och Malmö stad hamnat i. Man blir lätt hemmablind och vi Malmöbor reflekterar kanske inte över vilket avtryck Turning Torso gjort runt om i världen, men man pratar med väldigt stor respekt om vårt hus, säger Claes Caroli.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö bildades 1925 och är idag en av Sveriges 29 självständiga HSB-föreningar. Med drygt 45 000 medlemmar är den en av de mer tongivande. HSB Malmö förvaltar 30 000 bostadsrätter och äger fler än 2 000 hyresrätter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

HSB Malmö utnämndes 2015 till Årets skånska företag inom förvaltning - för tredje året i rad och för fjärde gången sedan 2010.

turning torso