HSB vinner mark för träbyggnation

08 januari 2017

HSB har vunnit två av tre tilldelningar i det nya området Björkalund i Norrköping. Marktilldelningarna möjliggör ca 80 lägenheter och kravet är att stomme och fasad byggs i trä.

– Här finns en färdig detaljplan vilket gör att vi kan komma igång snabbt. Vår målsättning är att börja projektera under våren 2017. Vi har i samband med tävlingen bundit oss att bygga trevåningshus med stomme och fasad i trä. En ny utmaning för oss som vi gärna tar oss an. Samtidigt som vi projekterar för att bostäderna ska uppfylla kraven för certifiering enligt Miljöbyggnad silver. Just nu pågår dessutom en utbyggnad av sjukhuset intill som kommer innebära fler anställda som söker sig till det naturnära området. Då är vi glada att kunna erbjuda bostäder i närheten. Det mesta av det vi bygger i Norrköping är redan sålt, därför är den här tilldelningen extra välkommen. Vi planerar samtidigt för bostäder i Inre Hamnen i Norrköping som flera andra aktörer, säger Per Nordin, Bygg och miljöchef, HSB Östra.

– Norrköping växer och precis som i många andra städer runt om i landet behövs det byggas mer bostäder. HSB måste fylla på med byggrätter för att öka produktionsstarterna de kommande åren. Kravet att bygga flerbostadshus i trä rimmar bra med att branschen måste utmanas att utveckla ett mer hållbart boende för framtiden, säger Magnus Ekström, tf. vd för HSB Projektpartner, HSBs nationella nyproduktionsbolag.

• ca 3 900 bostadsrättsföreningar

bostadsfrågor