HSB Malmös föreningsstämma 2017

08 april 2017

Lördagen den 8 april 2017 höll HSB Malmö sin årsstämma på Quality Hotel View i Hyllie. Av de 167 närvarande var 111 personer röstberättigade fullmäktigeledamöter.

Mötet inleddes med en tyst minut för att hedra offren i terrorangreppet i Stockholm dagen före. Ordförande Claes Caroli konstaterade att HSB varit en viktig del i framväxten av det civila samhälle vi har idag; att HSB och alla bostadsrättsföreningar från första början har varit ett drivhus för engagemang, samverkan, tolerans och demokrati – värden organisationenalltid kommer hålla högt.

Claes Caroli förklarade att han var stolt över att vara medlem i HSB Malmö – en levande demokrati som tar ställning för den lilla människan.
- Utmaning framöver är att hitta engagerade medlemmar som vill vara med i föreningsverksamheten.

Stämman avlöpte utan större dramatik. Man beslutade bland annat att lämna medlemsavgiften oförändrad, behandlade 20 motioner och gick genom HSB Malmös årsredovisning för 2016 samt organisationens ekonomi. Sammanfattningsvis har HSB Malmö en positiv medlemsutveckling (45 822 vid årsskiftet), man sätter rekord i nyproduktion med närmare 700 lägenheter på gång – såväl hyres- som bostadsrätter – samt har en stark finansiering.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö bildades 1925 och är idag en av Sveriges 29 självständiga HSB-föreningar. Med drygt 45 000 medlemmar är den en av de mer tongivande. HSB Malmö förvaltar 30 000 bostadsrätter och äger fler än 2 000 hyresrätter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.