Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få information om:

Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Vinnare i innovationstävling får testa i HSB Living Lab

29 maj 2017 Vinnova beviljar medel till en innovationstävling där digitala koncept för delningsekonomi i bostadsmiljö ska utvecklas. Vinnarna får chansen att testa sina bidrag i HSB Living Lab. Tävlingen lanseras i vår och leds av Johanneberg Science Park i samarbete med Chalmers och HSB.

− Genom innovationstävlingen vill vi hitta digitala lösningar på ökad social interaktion, delningsekonomi och effektivt nyttjande av gemensamma ytor i flerbostadshus. Ett mål är ett ökat utnyttjande av bostadsrättsföreningarnas gemensamhetslokaler, säger Björn Westling ansvarig för tävlingen.

Tävlingen "HSB Shared Space Technology Challenge" är öppen för forskare och studenter vid europeiska högskolor, samt europeiska företag. De boende i HSB Living Lab kommer att välja ut bidrag i en första omgång. De tävlande får sedan interagera med de boende för att förfina sina förslag. Även partnerföretagen i HSB Living Lab kommer att vara engagerade i kontakter med de tävlande under tävlingen samt vid bedömning av tävlingsbidragen.

− Förstapristagaren kommer att få sitt bidrag implementerat i HSB Living Lab. Därutöver kommer de tre bästa lösningarna att presenteras för HSBs bostadsrättsföreningar för eventuell storskalig implementering. Lösningarna kan även komma att vidareutvecklas med medel från HSB Living Labs forskningsfond, säger Emma Sarin projektledare HSB Living Lab.

Projektet leds av Johanneberg Science Park i samarbete med Chalmers och HSB med en referensgrupp av partnerföretagen i HSB Living Lab. Tävlingen lanseras under våren.

För mer information:
Björn Westling
, projektledare för tävlingen, 0708 75 48 63 bjorn.westling@johannebergsciencepark.com
Katarina Nordström
, kommunikatör för tävlingen, 0709 35 38 60, katarina.nordstrom@johannebergsciencepark.com

Vinnovas webbplats

HSB Living Lab är resan mot framtidens boende. Idén om ett levande labb för forskning om en hållbar boendemiljö föddes 2010 och är nu verklighet. Här på Chalmers i Göteborg bor och lever studenter och forskare för att testa innovationer och tekniska lösningar för nästa generation bostäder. I 29 lägenheter utrustade med mätstationer och sensorer lever boende i en föränderlig byggnad där väggar, fasader och inredning utvecklas efterhand som forskningen fortskrider. HSB Living Lab är ett samarbete mellan näringsliv, stad och akademi. En världsunik och öppen arena för att skapa framtidens hållbara boendemiljöer. Huvudparters är Chalmers, HSB och Johanneberg Science Park. Samverkanspartners är Tengbom, Peab, Akademiska Hus, Tieto, Electrolux, Bengt Dahlgren, Göteborg Energi, Elfa, Vedum. #HSBLivingLab
HSB Living Lab

• ca 3 900 bostadsrättsföreningar