HSB först ut med inflyttningar i Nya Hovås

30 maj 2017 Idag går flyttlassen för de första förväntansfulla invånarna i den nya stadsdelen Nya Hovås. En av dem är Julia Dahrén, som flyttar till en sprillans ny lägenhet i HSB brf Boulevarden samtidigt som hon öppnar sin wrap- och lunchbar i en av bostadsrättsföreningens lokaler.

Idag går flyttlassen för de första förväntansfulla invånarna i den nya stadsdelen Nya Hovås. En av dem är Julia Dahrén, som flyttar till en sprillans ny lägenhet i HSB brf Boulevarden samtidigt som hon öppnar sin wrap- och lunchbar i bostadsrättsföreningens lokaler.
–Jag kan knappt förstå att allting klaffade så bra, det känns surrealistiskt. Det är en mängd tankar och idéer i huvudet just nu om allt från meny, leverantörer och kakel i beredningsrummet till vilket köksbord och stolar jag och min pojkvän ska ha i vår lägenhet. Det ska verkligen bli helt fantastiskt att äntligen se allt komma samman.

Julia Dahrén

Julia Dahrén och hennes pojkvän är två av de allra första invånarna i den nya stadsdelen, som ligger ett par kilometer från Stora Amundön och drygt en mil söder om Linnéplatsen. Redan 2011 påbörjades en dialog med närboende till området som idag är etablerat som Nya Hovås.

Visionen, då som nu, var att skapa en liknande atmosfär som i Linnéområdet i Göteborg: en levande och småskalig stadsdel med trivsamma bostäder och handplockade butiker och verksamheter. Detta i kombination med läget – nära både natur, havet och stan – bidrar till ett boende med mängder av guldkanter för de boende i brf Boulevarden.
–Jag har bott i Hovås hela mitt liv och älskar närheten till havet och naturen. Lägenheten fick jag upp ögonen för via en rekommendation och den visade sig ha allt jag ville ha; nyproducerad, rätt storlek och belägen i ett vackert område. Jag och min familj har varit HSB-medlemmar i över 16 år och därför kändes det naturligt att köpa lägenhet av just HSB, säger Julia Dahrén.

Unikt boende
HSB Göteborg är en av åtta aktörer som deltar i utvecklingen av bostäder, butiker och serviceinrättningar i Nya Hovås och man var först med att börja sälja lägenheter i området. I brf Boulevarden finns det sammanlagt 68 lägenheter och tre butiker – och nu är det alltså äntligen dags för inflyttning.
–Det här är en stor dag för oss på HSB. Att de första boende äntligen får sätta nycklarna i låset till sina nya fina hem känns väldigt roligt. HSBs uppdrag är att bygga bostäder för våra medlemmar och bosparare, därför är det extra glädjande att nästan hälften av köparna i brf Boulevarden är just bosparare eller medlemmar, säger Elisabeth Ahlenius, säljare på HSB Göteborg.

Brf Boulevarden består av sammanlagt 68 bostäder i fyra huskroppar och ett gårdshus, från ettor på 31 kvadratmeter till fyror på 120 kvadratmeter. Lägenheternas takhöjd är extra generös, minst 2,80 meter, och arkitekturen utmärker sig genom ett varierande taklandskap med en blandning av lutande sadeltak och gröna sedumtak med inslag av solceller. Fasaderna består av gedigna naturmaterial av tegel, trä och plåt och går i nyanser från brons, silver och guld till tegel i varmt gråbrunt.
–I brf Boulevarden har HSB haft ambitionen att skapa något unikt, både för kvarteret och för dem som ska bo i föreningen. Det tycker jag verkligen att vi har lyckats med, inte minst med tanke på att vi har hela 57 unika planlösningar fördelade på 68 lägenheter, säger Elisabeth Ahlenius.

Inflyttningarna startar alltså den 30 maj. Försäljningen av HSBs nästa förening i området, brf Esplanaden, påbörjas i höst.

Vid pressfrågor, kontakta:
Carolina Andersson, kommunikationsstrateg
E-post: carolina.andersson@hsb.se

Först i Sverige! HSB Göteborg är verifierat i hållbart samhällsansvar.
HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 67 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.