HSBs nästa satsning: Mer solenergi i bostadsrättsföreningarna

24 augusti 2017 Nu satsar HSB på att få fler bostadsrättsföreningar att se möjligheterna i både traditionella takinstallationer och andelsägda solcellsparker. Redan för tre år sedan satte HSB Södermanland en vision om att vara ledande inom solenergi och började arbetet med att installera solcellsanläggningar på sina fastigheter. Nu är de på god väg att nå sitt mål med 1,5 MW installerat till 2018.

Jon Leo Rikhardsson, VD på HSB Södermanland såg tidigt solenergi som en intressant satsning för att snabbare få till energiomställningen.

– Vår vision är att HSB skulle föregå med gott exempel och visa på fördelarna med solenergi. Därför gjorde vi en förstudie för att se vilka tak i fastighetsbeståndet som var bäst lämpade och därefter var det bara att sätta igång. Vi är mycket nöjda med de installationer vi hittills har gjort men skulle gärna se att vi får fler bostadsrättsföreningar att hänga på.

Gemensamma solcellsparker – ett bra komplement till takinstallationer

Jon Leo ser solcellsparkerna som en intressant satsning för att snabbare får fler bostadsrättsföreningar att investera i solenergi.

– Det är inte alla bostadsrättsföreningar som har lämpliga tak för solpaneler. Med tanke på det intresse och engagemang som vi sett hos våra medlemmar så tror jag det finns fler som skulle vilja vara med och investera i solenergi om det fanns vettiga alternativ. Gemensamma solcellsparker är en sådan lösning som jag tror vi kommer se mer utan framöver under förutsättning att regelverket blir enklare. Just nu är det för mycket byråkrati för att det ska bli lönsamt, här har våra politiker mycket att göra.

Solenergi

Som samarbetspartner har HSB Södermanland haft solenergiföretaget EnergiEngagemang som har hjälpt till med både projektering och installationer på fastigheterna runt om i Södermanland.

– Det är alltid spännande att få jobba med företag som verkligen vill skapa en förändring och som har en tydlig vision. Solenergin är här för att stanna och kommer framöver att bli en viktig del i den svenska energimixen. Därför är det bra att HSB går först och visar vägen för andra, säger Johan Skördare, VD på EnergiEngagemang.

HSB - Solvisionen

Se filmen där Jon Leo Rikhardsson berättar om HSBs vision för solenergi: (2.47) https://youtu.be/ru9SJyp0ruo

För mer information kontakta:

Rikki Jonsson, Marknad och kommunikation, HSB Södermanland, rikki.jonsson@hsb.se 010-442 55 05

Jonas Weissglas, Marknadschef, EnergiEngagemang, jonas.weissglas@energiengagemang.se 070-660 65 85

Energiengagemang Sverige AB installerar nyckelfärdiga solcellsanläggningar och erbjuder förstudier, solceller samt drift och serviceavtal till lantbruk, fastighetsägare, kommuner, industri och villaägare.

hsb södermanland