HSB förvärvar mer mark tillsammans med SHH Bostad i Enköping

04 september 2017 HSB Projektpartner AB och HSB Uppsala förvärvar fastigheterna Korsängen 20:2 och 20:3 tillsammans med SHH i Enköping av TryggHem AB.

Fastigheterna är belägna sydost om centrala Enköping i närheten av Stora torget. Flera detaljplaner tas fram parallellt i området för att möjliggöra byggande av bostäder. Avsikten är att så snart förutsättningar finns, vilket troligtvis blir redan 2018, gemensamt bygga ca 300 lägenheter. Fastigheterna köps genom bolagsförvärv där SHH går in som ägare till hälften. Tidigare under sommaren köptes även intilliggande Kryddgården 6:5 med samma upplägg.

– Enköpings kommun är attraktiv med stark anknytning till intilliggande städer i regionen. Här finns efterfrågan på bostäder i ett centralt läge och därför är det glädjande att vi kan köpa mer mark just här säger, Magnus Ekström, CFO HSB Projektpartner

– Markförvärvet rimmar väl med vår strategi, vi har en tillströmning av medlemmar och bosparare som vill bo i Enköping och en väl fungerande fastighetsförvaltning på plats i staden via dotterbolaget Upplands Boserivce, säger Göran Jaxéus, vd HSB Uppsala.

hsb uppsala