Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få information om:

Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

HSB Living Lab firar ettårsdagen med solceller på fasaden

15 september 2017 ​Nu fyller det världsunika forskningshuset HSB Living Lab ett år. Vid den här tiden i fjol flyttade hyresgästerna in i de 29 lägenheterna i innovationshuset HSB Living Lab, beläget på Chalmersområdet i Göteborg. Det firas med nyinstallerade och integrerade solceller på fasaden. Och ett kalas den 19 september där bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson är en av gästerna.

Smart stadsutveckling kräver effektiva arenor där forskare, företag och samhällsplanerare kan mötas och lära tillsammans med användarna, och av varandra. Ett slående exempel är det världsunika levande laboratoriet för framtiden boende och byggande, HSB Living Lab. Här bor studenter på Chalmers campus, i en miljö där väggar, fasader, inredning och systemlösningar hela tiden utvecklas, och forskning pågår dygnet runt.

– Det är med stor stolthet som HSB Living Lab bara ett år efter att hyresgästerna flyttade in kan presentera en rad pågående forskningsprojekt. Idag är över 40 forskningsprojekt igång i huset – och de boende har vant sig vid att bo mitt i en forskningsmiljö där allt ifrån teknik, hållbarhet och sociala samband studeras, säger Emma Sarin, projektchef för HSB Living Lab.

Tre av forskningsprojekten i HSB Living Lab kommer att presenteras under ettårsfirandet den 19 september.  Ett av dem är integrerade solceller som har installerats på fasaden och taket på de levande labbet. Solcellsanläggningarna kommer att utvärderas och jämföras med varandra, samtidigt som de kommer att generera el till de boende.

– HSB har under en tid drivit frågan om förbättrade villkor för att utveckla solelen i Sverige. Oftast pratar man om att använda våra befintliga tak för att utvinna solenergi. Därför är det extra glädjande att redan nu kunna visa upp en lösning på integrerade solceller på HSB Living Labs fasad, säger Emma Sarin.

MEDIA ÄR VÄLKOMNA ATT FÖLJA HELA PROGRAMMET

Tid: 19 september 2017, kl 14.00-17.00
Plats: Johanneberg Science Park, Sven Hultins plats 2, och HSB Living Lab, Elektrovägen 4.
Kontakt: Mejla press@chalmers.se för att anmäla intresse, eller ring Christian Borg på 031-772 3395 om du har frågor om dagen, t ex önskar intervju.

Detaljerat program
14:15 Välkommen! Chalmers prorektor Mats Viberg
14:25 Introduktion av samhällsbyggnadsområdet och presentation av tre forskningsprojekt

• Renovering av bostadsbeståndet, Magnus Österbring, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Chalmers
  • Den klimatsmarta bostaden, Paula Femenias, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Chalmers
  • Byggnadsintegrerade solceller, Zack Norwood, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Chalmers

• 15.00 Vandring till HSB Living Lab
    15:15 Välkommen till HSB Living Lab som nu firar ett år. Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg

15:45 Tal av Peter Eriksson (MP), bostads- och digitaliseringsminister
    16:05 Panelsamtal - Tema: Smarta städer, vad menar vi med det?
    Moderator: Lars Marcus, professor i Stadsbyggnad, Chalmers
    Peter Eriksson (MP), bostads- och digitaliseringsminister
    Anders Lago, förbundsordförande HSB
    Anders Logg, tf. styrkeområdesledare Building Future
    Anna Dubois, vicerektor Chalmers
    Eva Schelin, vd IQ Samhällsbyggnad
    Mats Bergh, vd Johanneberg Science Park
    Ann-Sofie Hermansson (S), ordf kommunstyrelsen

HSB Living Lab är resan mot framtidens boende.
    Idén om ett levande labb för forskning om en hållbar boendemiljö föddes 2010 och är nu verklighet. På Chalmersområdet i Göteborg bor och lever studenter och forskare för att testa innovationer och tekniska lösningar för nästa generation bostäder. I 29 lägenheter utrustade med mätstationer och sensorer lever boende i en föränderlig byggnad där väggar, fasader och inredning utvecklas efterhand som forskningen fortskrider. HSB Living Lab är ett samarbete mellan näringsliv, stad och akademi. En världsunik och öppen arena för att skapa framtidens hållbara boendemiljöer. Huvudparters är Chalmers, HSB och Johanneberg Science Park. Samverkanspartners är Tengbom, Peab, Akademiska Hus, Tieto, Electrolux, Bengt Dahlgren, Göteborg Energi, Elfa, Vedum. #HSBLivingLab

socialt hållbart
    bostad