Torpaterrassen – en nykomling i Björkekärr

04 oktober 2017 HSB Göteborg satsar på hållbara hem och ett stort utbud av planlösningar i HSB brf Torpaterrassen. Nu är det dags för säljstart av de 125 lägenheterna.

Flexibla bostäder och många valmöjligheter i sitt boende är två aspekter som bostadsrättsägare i Västsverige efterfrågar. Insikterna kommer från HSB Göteborgs undersökning Framtidens Boende, där man frågat 1000 västsvenskar hur de vill bo i framtiden. Och det har HSB tagit fasta på i utvecklingen av HSB brf Torpaterrassen.

Brf Torpaterrassen består av 125 lägenheter på mellan 51 och 117 kvadratmeter och här får köparna ordentligt med valfrihet. I bostadsrättsföreningen byggs fem olika varianter av tvåor, tio varianter av treor samt fyror både med och utan etage. Såväl de som vill ha öppen planlösning mellan kök och vardagsrum som de som föredrar att ha mer avskilt mellan de båda rummen kan vara nöjda, då båda varianterna kommer att finnas i brf Torpaterrassen. Förutom det stora utbudet av lägenhetstyper har HSB dessutom tagit fasta på uttalade önskemål från sina medlemmar:

– Vi har en kontinuerlig dialog med våra medlemmar. Vi ska bygga för dem, och då måste vi lyssna på vad de vill ha. Därför har vi i detta projekt till exempel prioriterat stora balkonger, fönster ovanför diskbänken och sovrum som inte ligger vägg i vägg med varandra, för det är tre önskemål som våra medlemmar uttrycker år efter år, säger Elisabeth Ahlenius, säljare på HSB Göteborg.

Hus som ska leva länge
Hållbara hem ligger högt på dagordningen och HSB brf Torpaterrassen byggs med ett medvetet miljöfokus. Sedumtak, solceller och kvalitetsmaterial med lång hållbarhet både in- och utvändigt, är exempel på hur HSB säkerställer såväl ekologisk som ekonomisk hållbarhet. Det ger hus som mår bra över tid.

Bostadsrättsföreningens tio huskroppar blir relativt låga, fyra till sex våningar, med fasadtegel i jordnära nyanser. Området präglas av mycket växtlighet och man prioriterar gemensamma ytor mellan husen för att skapa ett trivsamt, tryggt och grönt område. I den kuperade terrängen står husen på olika nivåer vilket ger fina vyer från lägenheterna och gott om ljusinsläpp.

– Vi har verkligen hittat en fantastisk plats! Brf Torpaterrassen har ett gyllene läge. Med oaser som Skatås och Härlanda Tjärn runt knuten, och samtidigt nära till Munkebäckstorg med dess handel, service och kollektivtrafik. Vi längtar tills vi får sätta spaden i jorden, och framförallt tills området står färdigt. Det är ett såväl arkitektoniskt som byggnadsmässigt intressant projekt, säger Elisabeth Ahlenius.

Bosparare och medlemmar i HSB har förtur i försäljningen, därefter får övriga intressenter chansen att köpa en lägenhet i brf Torpaterrassen. Preliminär inflyttning sker under 2020.

Vill du veta mer, kontakta:
Elisabeth Ahlenius, säljare HSB Göteborg
E-post: elisabeth.ahlenius@hsb.se

Först i Sverige! HSB Göteborg är verifierat i hållbart samhällsansvar.
HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 67 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.