Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få information om:

Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Nya energitjänster ska hjälpa bostadsrättsföreningar bli mer hållbara

24 oktober 2017 Nu lanserar HSB Stockholm fyra nya energitjänster som ska hjälpa bostadsrättsföreningar att sänka såväl energianvändning som kostnader.

Fastigheter blir mer och mer energieffektiva. Trots det står bostäder fortfarande för en stor del av både växthusgasutsläpp och energianvändning. Nu lanserar HSB Stockholm fyra nya energitjänster som ska hjälpa bostadsrättsföreningar att sänka såväl energianvändning som kostnader.

– En stor bostadsrättsförening med äldre fastigheter kan sänka sin energikostnad med 200 000 kronor per år genom ett så enkelt ingrepp som att byta ut sitt styrsystem, säger Jesper Hedefalk, ansvarig för Drift och Energi på HSB Stockholm.

I de flesta fall står energikostnaden för hälften av en fastighets driftskostnad. Det finns med andra ord stora fördelar med energieffektiviserande åtgärder. Och intresset från bostadsrättsföreningar är stort, men det är ett snårigt ämne, och för en styrelse kan det vara svårt att veta var man ska börja för att få störst effekt.

Syftet med HSB Stockholms nya energitjänster är att göra det enkelt för bostadsrättsföreningar att ta nästa steg, och inte minst skapa ökad kontroll.

– Den vanligaste fallgropen för bostadsrättsföreningar är helhetsperspektivet. Rätt kompetens för den löpande driften är lika avgörande som själva åtgärden för att investeringen faktiskt ska resultera i en kostnadsbesparing, säger Jesper Hedefalk.

De fyra nya tjänsterna är Energikartläggning, HSBs energicheck, Solenergi-förstudie och Energideklaration.

Se filmen Tre snabba tips för en smartare energiförbrukning.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

hsb
hsb stockholm