HSB bygger hyresrätter för unga vuxna i Gävle

16 november 2017 HSB ska bygga 23 hyresrätter på Södra Skeppsbron i Gävle. Det är HSB Södra Norrlands första satsning på nyproduktion av billiga hyresrätter för i första hand unga vuxna i 25-30-årsåldern. Varje lägenhet har en stor balkong med kvällssol, badrum med kakel och klinker samt parkett i övriga rum. Hyran för en etta beräknas ligga runt 3 500 kronor i månaden. Inflyttning preliminärt om ett år.

HSBs Kuttern, som ingår i Södra Skeppsbron-projektet i Gävle, har nu beviljats bygglov för 23 hyresrätter. Det är HSB Södra Norrlands första satsning på nyproduktion av billiga hyresrätter för i första hand unga vuxna i 25-30-årsåldern. Gävle blir pilotprojekt.

Med ett innovativt byggsystem, där kvalitén är hög, kommer Kuttern att vara pilotprojekt för framtida nyproduktioner som riktar sig till motsvarande målgrupp på andra orter i de tre län som ingår i HSB Södra Norrland, det vill säga Gävleborgs, Västernorrlands och Jämtlands län.

I Kuttern bygger HSB 1:or och 2:or i två huskroppar om vardera tre plan med hiss. Varje lägenhet har en stor balkong med kvällssol, badrum med kakel och klinker samt parkett i övriga rum. Hyreskostnaden kommer att ligga runt 3 500 kronor i månaden för en etta på 27 m2. Hyrorna är dock inte spikade ännu.

Byggstarten är planerad till våren med inflyttning redan senhösten 2018, det vill säga om ganska precis ett år.

– Det känns oerhört spännande och efterlängtat att få möjligheten att utvärdera ett nytt byggsystem i vår satsning där vi ska bygga mer för fler, säger Anders Wallner, vd på HSB Hyresrätt, och beställare till Kuttern.

Nyproduktion av hyresrätter pågår också på Muréngatan i Gävle, där HSB just nu bygger 71 lägenheter i trygghetsboendeform för hyresgäster från 65 år.

Frågor besvaras av Anders Wallner, 070-641 04 67.

hsb södra norrland