​Kooperativ – snabbast växande företagsformen i Sverige

20 november 2017 Ekonomisk förening är den form som ökat mest bland nyregistrerade företag i år, jämfört med samma period förra året. Det är dessutom en företagsform med bra överlevnad. Det visar nya siffror från SCB som tagit fram på uppdrag av HSB Göteborg i samband med att kooperativa veckan inleds den 20 november.

Nystarter av ekonomiska föreningar, den kooperativa företagsformen, är den form som ökat mest i Sverige under årets första tio månader, jämfört med samma period 2016. Nyföretagandet i stort ligger på nästan samma nivå som föregående år. Men bland ekonomiska föreningar är nystarterna i år nio procent högre mellan januari till oktober 2017, jämfört med 2016. Även enskilda firmor har ökat, om än något mindre, med knappa sju procent.

– Det är glädjande att se hur väl den klassiska kooperationen står sig i dagens kraftiga konkurrens. Det är särskilt intressant i turbulenta tider att företagsformer som står för öppenhet, demokrati och aktivt deltagande ökar i antal. HSB är ett bra exempel på en kooperation som stått sig stark i snart hundra år och som idag har över 600 000 medlemmar, säger Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund.

Kooperationen lever längre

Sannolikheten att en ekonomisk förening finns kvar efter tio år är mycket högre för en ekonomisk förening än för en enskild firma. HSB Göteborg har låtit SCB ta fram hur överlevnaden ser ut för ekonomiska föreningar jämfört med andra företagsformer, och har funnit att bara 40 procent av de enskilda firmorna som startade 2006 är aktiva 2016. Motsvarande siffra för ekonomiska föreningar är 55 procent. Handelsbolag överlever endast ett av fyra sin tioårsdag. Aktiebolagsformen ligger något före ekonomisk förening i överlevnadsgrad: 61 procent av aktiebolagen som startade 2006 är fortfarande aktiva 2016.

------

Fakta: SCB har på uppdrag av HSB tagit fram hur många av de ekonomiska föreningarna som startade 2006 som är aktiva 2016. Statistiken om nyregistreringar är hämtad från Bolagsverkets statistik över företag och föreningar.

Kooperativ: Ett sätt att driva företag som kännetecknas av en medlem en röst, istället för röstandel fördelat efter insatt kapital, aktivt deltagande och öppenhet. Andra kännetecken är samhällshänsyn och att vinsten är ett medel – inte ett mål i sig.

Ekonomisk förening kallas ofta den kooperativa företagsformen där Lagen om ekonomiska föreningar är skriven utifrån de kooperativa värderingarna. En ekonomisk förening syftar till att skapa ekonomisk nytta för medlemmarna. En medlem en röst, istället för röstandel fördelat efter insatt kapital, är ett kännetecken liksom samhällshänsyn och att vinsten är ett medel – inte ett mål i sig.

Vecka 47, Kooperativa veckan har initierats av Coompanion, företagsrådgivaren för kooperativt företagande. Den syftar till att synliggöra hur kooperativ gör nytta för människor och miljö över hela landet genom bland annat föreläsningar, seminarier, öppna hus och drop in-rådgivning.

• ca 3 900 bostadsrättsföreningar

bostadsfrågor