HSB Södertörn ger tillbaka vinsten till sina medlemmar

31 maj 2018

HSB Södertörns styrelse har beslutat att låta delar av vinsten, fyra miljoner, gå tillbaka till sina medlems-brf:er. Det är resultatet av att HSB Södertörn gör ett exceptionellt starkt resultat 2017.

– Vi är självklart mycket glada över både verksamhetens resultat och styrelsens beslut angående vinsten. Det känns alltid roligt att kunna ge tillbaka till våra medlemmar och ägare, säger Ulf Tapper vd för HSB Södertörn.

Möjliggör ny satsning på energieffektivisering
Vinsten kommer att fördelas till de medlems-brf:er som tillsammans med HSB Södertörn väljer att investera i framtiden genom tecknandet av ett Energitryggavtal. Det är en ny tjänst som förvaltningsverksamheten nu arbetat fram. Tjänsten hjälper styrelser i bostadsrättsföreningar att arbeta strukturerat och långsiktigt med energifrågan, framförallt med energioptimering.

Genom vinstfördelningen får en medlems-brf som tecknar Energitryggavtal en fördelaktig finansiering av grunden för sitt långsiktiga energioptimeringsarbete.

– Energifrågan ligger HSB varmt om hjärtat. Den berör såväl ekonomi som miljö och den upplevda boendekomforten i bostadsrättsföreningen. Utformningen av hur vi återför vinsten till våra medlems-brf:er växte fram under diskussioner mellan verksamheten och i styrelsen. När den här idén började ta form visste vi alla att vi var på väg att landa rätt, säger Jonte Söderström ordförande i HSB Södertörn.

Vad händer nu?

Alla medlems-brf:er kommer att kontaktas enskilt med information om återföringen av vinsten och hur man tar del av den. Självklart är tjänsten Energitrygg tillgänglig även kunder som inte är medlemmar.

HSB Södertörn är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med medlemskap, bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.

HSB Södertörn har:

• ca 16 0000 förvaltade lägenheter
  • 415 hyreslägenheter

HSB Södertörn ägs och drivs av medlemmarna enligt principen en medlem – en röst.

hsb södertörn