HSB brf Finnboda Terrass nominerad till Stadsbyggnadsutmärkelsen 2017

24 oktober 2018

HSB Bostads arkitektoniskt spännande landmärke HSB brf Finnboda Terrass har nominerats till Stadsbyggnadsutmärkelsen 2017 i Nacka.

– Vi är otroligt glada över nomineringen. Sedan HSB förvärvade Finnboda Hamn 1997 har vi omvandlat området från båtvarv till ett modernt bostadsområde. Vi har lagt vikt vid att både bevara och utveckla platsen med moderna och attraktiva nya bostäder. Med Finnboda Terrass ville vi skapa ett estetiskt tilltalande och arkitektoniskt spännande landmärke vid Stockholms inlopp. Vi ser nomineringen som att vi har lyckats och det är vi väldigt stolta över, säger Stig Ahlén, affärsutvecklingschef på HSB Bostad.

Finnboda Terrass nomineras med motiveringen: ”I Finnboda står dessa robusta flerbostadshus som fyrtorn vid vattnet, med tegelfasader i olika nyanser av grått och karaktäristiska detaljer i murningen i sockelvåningen. Byggnadernas trekantiga form förstärks av att balkongerna minskar i sin utbredning ju högre upp i byggnaden man kommer. Husens toppar, de två översta våningarna, är olika och glänser i metall.”

Finnboda Terrass har ritats av ÅWL Arkitekter. Projektet består av tre tio våningar höga punkthus med en trekantig planfigur, placerade på kajen vid Finnboda Hamn. Som en referens till Finnbodas varvshistoria har byggnaderna utformats med en industrikaraktär och de har fått ett uttryck som påminner om fyrar. Byggnadernas höjd gör att de syns väl från farleden och från omgivande områden. Det dominerande fasadmaterialet är tegel, och husens hörn har varmförzinkad plåt ovanför entréplanet för att skapa speglingar. Även de översta indragna våningsplanen är klädda i varmförzinkad plåt, vilket ger ett spännande varierande intryck.

Totalt är tio byggnader nominerade till Stadsbyggnadsutmärkelsen 2017. För första gången bjuder Nacka kommun in allmänheten att vara med och rösta fram årets byggnad. Omröstningen pågår 23 oktober till 9 november. Prisutdelningen blir den 20 november i Nacka stadshus.

Läs mer om omröstningen på Stadsbyggnadsutmärkelsen

Läs mer om HSBs nyproduktionsprojekt på HSB.se

OM HSB BOSTAD

Under snart hundra år har HSB byggt nya bostäder och skapat "det goda boendet". Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms och Gotlands län.

www.hsb.se