Ny modell ska hjälpa unga vuxna in på Skånes bostadsmarknad

11 oktober 2021

Efter ett framgångsrikt pilotprojekt i Göteborg kommer nu HSB Dela till Skåne. Modellen, där unga köper halva lägenheten men genom stöd av HSB bor i hela, sänker trösklarna in på bostadsmarknaden.

Först ut är Hököpinge i Vellinge kommun. Under vintern startar försäljningen av HSB brf Sockerpärlan, där fyra lägenheter omfattas av HSB Dela. Näst på tur är bostadsrättsföreningen Kalk vid Kalkbrottet Limhamn med planerad säljstart efter årsskiftet, där åtta lägenheter omfattas av den nya modellen.

– Det känns fantastiskt att vi nu kan erbjuda HSB Dela till våra unga bosparare. Att det sammanfaller med att amorteringskravet återinförs är dock olyckligt. När vi underlättar för unga gör staten det motsatta, säger Michael Carlsson, vd HSB Malmö.

Trots att bostadsbyggandet i landet ökar, är bostadsbristen fortfarande ett stort problem i samhället. En stark prisutveckling på bostäder, i kombination med höga amorteringskrav och kreditrestriktioner, gör att unga vuxna hamnar i kläm. Många tvingas dessutom ofrivilligt bo kvar hemma. Nästan 80 procent av de som köpt en lägenhet i pilotprojektet i Göteborg uppger att de inte skulle ha kunnat köpa bostaden om det inte vore för samägarmodellen HSB Dela.

– HSB Dela är här för att stanna. Det är glädjande att vi kan erbjuda detta i två kommuner samtidigt, Vellinge och Malmö. Dessutom är det flera projekt på gång runt om i landet, säger Michael Carlsson.

Om HSB Dela

HSB Dela är tillgängligt för HSBs bosparare i åldern 18-29 år. HSB går in som delägare i unga vuxnas bostadsköp med 50 procent. Utöver den vanliga köpprocessen tecknas ett tioårigt samägandeavtal med HSB. När som helst efter upplåtelsen kan den unga vuxna välja att sälja bostadsrätten. Då säljs också HSBs andel. Tidigast fem år efter tillträdet kan köparen ansöka om att köpa ut HSBs del. Senast tio år efter tillträdet ska den unga vuxna ha köpt hela lägenheten eller bostadsrätten ha sålts vidare till marknaden.
Läs mer om HSB Dela

Om HSB Bospar
I samarbete med Danske Bank erbjuder HSB Bospar, ett enkelt och tryggt sätt att spara till ett framtida boende till dig själv, dina barn eller en annan närstående. Med ett bosparande kan du få förtur till HSBs cirka 25 000 hyresrätter och nybyggda bostadsrätter över hela Sverige.
Läs mer om HSB Bospar

Om HSB brf Sockerpärlan
Antal bostäder: 32 bostadsrätter
Antal rum: 2-4 rum och kök
Säljstart: Preliminärt början av 2022
Läs mer om HSB brf Sockerpärlan

Om HSB brf Kalk
Antal bostäder: 75 bostadsrätter
Antal rum: 2-5 rum och kök
Säljstart: Preliminärt från november
Läs mer om HSB brf Kalk

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 50 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

nyproduktion
medlemskapet