HSB säljstartar bostadsrättsförening med Telefonplans grönaste läge

26 november 2021

Den 28 november säljstartar etapp 1 av HSB brf Växeln vid Telefonplan. Bostadsrättsföreningen är HSBs andra i området, den första som säljstartades i våras är redan slutsåld.

HSB Brf Växelns etapp 1 består av 48 välplanerade och ljusa lägenheter om 1-5 rum och kök. Bostadsrättsföreningen kommer bestå av totalt 217 lägenheter. På gården byggs en förskola samt en gemensamhetslokal i form av en ateljé med kök och uteplats. Föreningen kommer även att ha en gemensam takterrass med invändigt kök för matlagning. Med sitt unika gröna läge intill Teaterparken och dess amfiteater skapas ett lugn som du inte hittar någon annanstans i närområdet.

– Vi ser ett stort intresse för nyproducerade lägenheter på Telefonplan, inte minst genom vårt byggstartade projekt HSB brf Dialogen som sålde slut nästan direkt. Vi är mycket glada över att kunna möta våra kunders efterfrågan och säljstarta nästa kvarter vid Telefonplan redan nu, säger Jonas Erkenborn, vd på HSB Bostad.

Telefonplan har under senare år växt fram som ett spännande område med mycket konst, design och kreativitet. Här finns restauranger, butiker, service och tunnelbanan, som bara tar några minuter in till city. Arkitektkontoret Semrén & Månsson, som har ritat huset, har valt att bygga vidare på den historia av kreativitet och skapande som finns i kvarteret. De har skapat ett arkitektoniskt spännande hus genom att variera höjder med allt från 6 våningar till ett punkthus på 17 våningar, ett utropstecken och landmärke för området. Inspiration till huset är hämtad från områdets industriella arv.

Fjorton av första etappens lägenheter, 1 rok och mini-2:or, kommer att kunna köpas via HSB Dela. HSB Dela riktar sig till bosparare i åldern 18-29 år och innebär att HSB och bospararen köper halva lägenheten var.

– Det känns viktigt att fortsätta vår satsning på unga vuxna i Stockholm. Intresset för HSB Dela har varit stort i tidigare projekt och vi hoppas att det kan få den stora grupp unga som idag står utanför bostadsmarknaden att känna framtidstro istället för hopplöshet, säger Anders Svensson, vd HSB Stockholm

HSB brf Växeln

Antal lägenheter: 217
Storlek: 1–5 rum och kök
Boyta: 33 –105,5 kvm
Boendeform: Bostadsrättslägenhet
Säljstart etapp 1: 28 november
Etapp 1: 48 lägenheter varav 14 kan köpas via HSB Dela
Preliminär inflyttning: Från kvartal 2 2024
Arkitekt: Semrén & Månsson

OM HSB BOSTAD
Under snart hundra år har HSB byggt nya bostäder och skapat "det goda boendet". Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms och Gotlands län. HSB Bostads vision är att ”skapa framtidens bästa boende i samverkan med våra ägare”.

Bospar och medlemskap
Bostadsrättsförening