Försäljningen i HSB brf Kalk igång

10 maj 2022

Nu finns tillfälle att bli granne med en natur utan dess like. Alldeles på gränsen till det vackra kalkbrottet vid Limhamn växer nu fyra flerbostadshus fram. Oavsett om du söker en mindre bostad, en lägenhet utformad som ett radhus eller vill leva högt och fritt i ett eget penthouse erbjuder HSB brf Kalk ett boende på en plats med egen karaktär och känsla.

HSB brf Kalk består av fyra huskroppar med totalt 78 lägenheter vid Malmös Grand Canyon, Kalkbrottet Limhamn. Här finns lägenheter från 1 till 5 rum och kök i storlekarna 35-124 kvm.

– Det är en väldig variation på bostäderna, med allt från en liten etta, till 5 rum och kök i takvåning. Vi erbjuder dessutom ett antal bostäder enligt vår samägarmodell HSB Dela, något vi testat i Hököpinge i Vellinge kommun och sett ett intresse för, säger Johanna Hogell Sallhag, försäljningsansvarig på HSB Projektpartner.

Läs mer om HSB Dela

HSB Dela innebär att du delar lägenhetsköpet med HSB. Modellen vänder sig till dig som är bosparare i åldern 18 till 29 år. HSB går in som delägare i unga vuxnas bostadsköp med 50 procent och köparen tecknar ett tioårigt samägandeavtal med HSB utöver den vanliga köpprocessen. Senast tio år efter tillträdet ska den unga vuxna ha köpt hela lägenheten eller bostadsrätten ha sålts vidare till marknaden.

Mer information om HSB brf Kalk

För att ta vara på, och lyfta kalkbrottets karakteristiska och vackert karga landskap, har arkitekterna arbetat genomgående med kontraster. Kvarteret består av fyra individuella volymer i olika storlek och höjd, två lägre hus i norr mot den befintliga bebyggelsen och två högre mot kalkbrottet och landskapet i söder.

– De fyra huskropparna har skifferfasader som går mot pampigt svart, vilket tillsammans med en planerad prunkande grön gård ställer sig i kontrast mot det karga och ljusa kalkbrottet, säger Johanna Hogell Sallhag.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 50 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.