Sifoundersökning: Stöd till bosparande för unga skulle minska bostadsklyftan

13 november 2020

Mer än hälften av unga vuxna i Sverige tycker att det borde införas ett statligt stöd till bosparande för unga. Ett sådant stöd skulle få fler unga att spara till en framtida bostad och de som idag redan sparar skulle spara väsentligt mer. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo som gjorts på uppdrag av HSB Riksförbund.

Unga har länge haft svårt att komma in på bostadsmarknaden. Coronakrisen riskerar att förvärra situationen, då allt fler unga vuxna nu blir arbetslösa. HSB har därför låtit genomföra en Sifo-undersökning bland 1 000 personer i åldersgruppen 18-29 år.

Undersökningen visar att mer än hälften av de unga vuxna (55 %) tycker att det borde införas ett skattesubventionerat bosparande för personer under 30 år. Fler än var fjärde (27 %) som inte sparar alls idag skulle börja bospara om det var avdragsgillt. Av de som redan sparar* uppger 6 av 10 (62 %) att de skulle spara mer om ett sådant stöd infördes. De skulle spara i genomsnitt cirka 1 500 kronor mer varje månad, utifrån att de idag sparar i snitt cirka 2 000 kronor i månaden.

– Ett statligt stöd skulle hjälpa många unga att spara ihop till den nödvändiga kontantinsatsen på betydligt kortare tid än idag. De senaste årens ensidiga fokus på kraftiga kreditrestriktioner behöver balanseras med åtgärder som gör det möjligt för unga vuxna att köpa en egen bostad, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

Det föreslagna stödet innebär att den som är under 30 år får göra avdrag på skatten när hen bosparar, och att pengarna blir låsta till ett bostadsköp.

Ett flertal politiska åtgärder krävs

Under coronakrisen har regeringen tillfälligt tagit bort amorteringskravet, vilket välkomnats av HSB.

– Förutom ett stöd till bosparande behöver bolånetaket förändras genom ett statligt startlån till unga och det senaste amorteringskravet slopas permanent. Regeringen kan inte sitta stilla medan klyftan växer och stänger ut en hel generation från bostadsmarknaden, säger Anders Lago.

Om undersökningen:
Sifo-undersökningen genomfördes i form av en slumpmässigt utvald webbpanel och motsvarar allmänheten i åldern 18-29 år. Undersökningen genomfördes mellan 7-14 oktober 2020. Antal intervjuer är 1001.

* 55 procent av de unga vuxna sparar idag regelbundet till ett framtida bostadsköp