De sista flyttbilarna rullar in till HSB brf Blomstra i Ystad

25 mars 2021

Nu har det blivit dags för den tredje, och därmed sista inflyttningen i HSB brf Blomstra i Trädgårdsstaden, Ystad. Den 29 mars är det åter dags för nyckelutlämning.

Det är nu drygt en månad sedan de första boende klev över tröskeln till sina nya hem och ett par veckor senare var det dags för andra etappen av flyttbilar att rulla in. Nu är det dags att avsluta projektet och hälsa de sista boende i hus 3 välkomna hem.

– Det är alltid blandade känslor av glädje och vemod när man avslutar ett projekt och hälsar de sista som flyttar in välkomna hem, eftersom vi varit med på resan ända från början. Projektet i Ystad Trädgårdsstad har blivit otroligt fint och vi får så mycket positivt från köparna, säger Caroline Sellström, chef för marknad och medlem på HSB Skåne.

Första gången spaden sattes i marken till projektet var 17 september 2019. Byggnationen har gått framåt enligt plan och det är nu äntligen dags för de sista boende att få sina nycklar till sina helt nybyggda bostadsrätter. Totalt ska 24 lägenheter få sina första ägare.

– Det känns så spännande att lägenheten till slut är klar att flytta in i. Vid slutbesiktningen i mitten av mars fick vi äntligen se resultatet av vår drömlägenhet. Vi har gjort en hel del inredningsval och är mycket nöjda med resultatet. Den är precis så bra som vi trodde att den skulle bli, säger Margareta Holmlund som flyttar från Piteå till HSB brf Blomstra, tillsammans med sin man Kenneth.

HSB brf Blomstra har byggts med Miljöbyggnad Silver vilket innebär låg miljöbelastning, hög boendekomfort med naturliga materialval och att husen projekteras med högt ställda energikrav. Byggnationen består av totalt 63 lägenheter fördelade på tre huskroppar.

Trädgårdsstaden i Ystad ligger centralt i Ystad, men ändå utanför den absoluta stadskärnan. Här finns bra service och kommunikationer på behändigt avstånd. Den gröna profilen på kvarteret tillsammans med det centrala läget har troligen bidragit till områdets popularitet.

BYGGFAKTA

Arkitekt: Carsten Andersson Arkitekter AB