Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

HSB ger rödlistade fjärilar livsrum i solcellsparken

26 april 2021

HSB vill utveckla solcellsparken utanför Strängnäs till en blommande ängsmark för att främja pollinerare som fjärilar, humlor och vildbin. I ett samarbete med Lantbruksuniversitetet kan man följa utvecklingen genom att kontinuerligt inventera förekomsten av viktiga pollinerare i parken.

HSB har en uttalad vision att vara en viktig aktör för det hållbara samhället. I samband med bygget av solcellsparken ville HSB även ta ett större grepp kring själva marken som parken är byggd på genom att etablera en viktig livsmiljö för pollinerare. Syftet med projektet är att följa upp hur olika åtgärder kan gynna pollinerande insekter i och runt om parken.

Projektet genomförs tillsammans med SLU – Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala som under 2020 påbörjade inventeringen genom att lägga ut 12 transekter i omgivningen runt solcellsparken i olika typer av miljöer: betesmarker, vägkanter, kraftledningsgata och vall. Varje transekt inventerades två gånger under sommaren: i början av juli och i början av augusti. Transekterna ligger fast under kommande år, så att det går att upprepa inventeringarna och se eventuella förändringar. I och med att bygget av parken var i full gång gjordes inte någon inventering i själva parken. Totalt, längs alla transekter observerades under 2020, 18 arter av dagfjärilar och 14 arter av humlor.

Roligaste arten som hittades är nog Mindre bastardsvärmare, en fjäril som är rödlistad i Artdatabanken och där det står att arten är knuten till det öppna småskaligt brukade kulturlandskapet men att denna typ av livsmiljö har försvunnit från många platser i takt med det att det alltmer rationaliserade jordbruket breder ut sig.

Jon Leo Rikhardsson, VD på HSB Södermanland säger: ”Vår förhoppning är att en blommande solcellspark kan främja artrikedomen i jordbrukslandskapet, och därmed vara en direkt nytta för odlingen hos de lantbruk som ligger i närheten.

För 2021 är planen att växla upp projektet genom att genomföra följande:

1. Lägga ut fasta provytor inom solcellsparken, och göra en första växtinventering.
  2. Lägga ut transekter för insektsinventering inom solcellsparken, och göra en första insektsinventering i själva solcellsparken.
  3. Återupprepa insektsinventeringen i det omgivande landskapet, men med komplettering även i början av säsongen, för att täcker in hela perioden från slutet av maj till början av augusti. Åtminstone antalet fjärilsarter borde då kunna öka en del, eftersom det finns flera arter som bara är aktiva på våren eller i början av sommaren.

hsb södermanland