HSB ÖSTRA FÖRST UT I INRE HAMNEN

26 april 2021
HSB brf Inre hamnen, HSBs första bostadsrättsförening i nya stadsdelen Inre hamnen i Norrköping har beviljats bygglov!

Per Nordin, Bygg- och fastighetschef på HSB Östra sammanfattar startskottet för HSB i Inre hamnen:

Efter att ha arbetat med projektet Inre hamnen i sex år känns det verkligen som en milstolpe att HSB nu fått bygglov för uppförandet av områdets allra första bostäder.

Omfattande arbeten med marksanering, kajförstärkningar, nya kanaler och vägar har pågått under en längre tid. Med det första bygglovet i handen går projektet nu in i en ny fas där vi byggherrar på allvar kan börja ta plats på hamnplanen. Vilken unik möjlighet vi står inför! Att tillsammans få vara med och bygga en helt ny stadsdel mitt i Norrköping, med attraktiva bostäder och lokaler omgärdade av grönområden, vatten och badplatser, säger Per Nordin.

Många kommer att lockas av att bo i Inre hamnen, men det som känns extra kul är att vi skapar ett jättefint område med öppna gemensamma ytor som blir ett mervärde för hela staden och dess besökare. Jag tror att jag talar för samtliga byggherrar när jag säger att vi är otroligt taggade att sätta i gång.

Även om det givetvis inte är någon prestigefråga är vi väldigt stolta och glada över att vi på HSB är först ut med att erhålla bygglov. Nu kan vi accelerera arbetet med säljmaterialet för HSB Brf Inre hamnen som blir vårt första byggprojekt i området.

Tomten vi bygger på ligger i hjärtat av Inre hamnen där husen får ett vindskyddat läge med utsikt över såväl Strömmen som de nybyggda kanalerna och parken med badplats.

För att matcha bostäderna inom HSB Brf Inre hamnen mot marknaden har vi i tidigt skede haft en givande dialog med våra kunder kring deras förväntningar på framtidens boende. Den stora spridningen i önskemål och behov har inte bara resulterat i spännande och fina planlösningar utan även i ett projekt med stor bredd och variation.

Bland de totalt 51 bostäderna finns allt från yteffektiva studiolägenheter, med 3,4 m takhöjd och loft, till välplanerade stadsradhus med två till tre våningar och upp till 6,5 rum och kök. Lägger vi till terrasslägenheterna med extra djupa balkonger känner vi oss trygga med att det finns något för de allra flesta inom HSB Brf Inre hamnen.

Vår känsla är att pandemin har bidragit till att folk värnar mer om sitt boende. Både när det gäller form och funktion. Jobbar man mycket hemifrån kanske man har behov av ett halvrum som kan fungera som kontorsplats? Vi har också flera lägenheter med så kallade frånvalsväggar, där exempelvis en yteffektiv trea kan göras om till en generös tvåa.

Alla lägenheter får balkong, terrass eller uteplats mot söder eller väster. Vissa lägenheter har både två och tre uteplatser. Men det som verkligen sticker ut i detta projekt är den upphöjda gården som bildar ett privat och grönskande utvändigt vardagsrum för de boende.

I nuläget tycks HSB vara den enda aktören som kommer att bygga ett underjordiskt garage inom den första etappen. Också detta ett svar på kundernas efterfrågan. Vi har förstått att många vill kunna ta hissen direkt ned till bilen. Utöver detta finns ytterligare parkeringsmöjligheter i ett gemensamt P-hus några hundra meter bort.

Just nu håller vi på med prissättning av lägenheter och framtagande av säljmaterial för en planerad säljstart i augusti. Intresset är stort och vi får in intresseanmälningar varje dag.

HSB har ett bospar som ger bosparare förtur både till våra nyproducerade bostadsrätter och till våra hyresrätter. Vi har märkt att bosparandet i regionen har ökat de senaste åren och många har sannolikt haft Inre hamnen som ett mål i bosparandet. Så att vi nu har fått bygglov och att det börjar kännas att det närmar sig är vi många som gläds åt, summerar Per Nordin.

Arkitekt HSB Brf Inre hamnen: Jenny Karlsson, arkitekt, moment arkitekter

Norrköping