Tänd hoppet – Släck ljuset

24 mars 2022

HSB Malmö är med i årets Earth Hour, och släcker ned Turning Torso.

Lördagen den 26 mars mellan 20.30 och 21.30 är det Earth Hour, ett initiativ för att signalera att vi kan och bör förbruka mindre energi och ta vara på vår planet.

Turning Torso, Nordens högsta byggnad, kommer att släckas ned och synliggöra initiativet för hela Malmö och resten av det stora området byggnaden syns i.

– VI kommer att släcka vår allmänna belysning, utebelysning, samt uppmana våra boende att delta under Earth Hour. Det är en viktig signal, och en fråga vi är mycket engagerade i, säger Marianne Endunge, Turning Torsos förvaltare.

På det sedumklädda taket till Turning Torsos tillhörande sidobyggnad Gallery finns en solcellspark, som förser belysning och elfordon med energi. Under 2021 certifierades Turning Torso med Miljöbyggnad iDrift, ett system för att hållbarhetssäkra befintliga byggnader.

– Vi fortsätter bland annat med installation av solpaneler på flera av våra fastigheter, och gör vad vi kan för att uppdatera och säkra vårt befintliga fastighetsbestånd, med till exempel certifieringen Miljöbyggnad iDrift. Allt för att bli ännu mera miljömedvetna och klimateffektiva, säger Marianne Endunge.

Årets Earth Hour har temat “Släck för vår enda planet”, med fokus på klimat och biodiversitet. Den biologiska mångfalden har länge varit en del av HSB Malmös arbete, där insekter och honungsbin erbjud bostäder intill människor.

Fakta: Earth Hour

WWFs Earth Hour är världens största klimatmanifestation som 2021 arrangeras för femtonde året.

I många länder ordnas en mängd aktiviteter hela månaden innan Earth Hour. Framför allt ordnas aktiviteter kring klimat och biologisk mångfald veckan innan.

Earth Hour sker över hela världen med tidszonanpassning, vilket exempelvis betyder att den sker en timme tidigare i Stockholm än i London.

Fakta: Turning Torso

Turning Torso består av 147 hyreslägenheter, samt kontor med mötes- och konferensverksamhet. Fastigheten har 54 våningar och är byggd i nio delar som skruvar sig 90 grader. Arkitekten var spanske Santiago Calatrava. Bygget startade 2001, och stod klart 2005.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 50 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.