HSB brf Sockerpärlan i Hököpinge slutsåld

18 maj 2022

Nu har bostäderna i HSB brf Sockerpärlan i Hököpinge, utanför Vellinge, sålt slut. Knappt sex månader efter säljstart.

I slutet av november förra året startade försäljningen av de 32 planerade lägenheterna i Bruksparken i Hököpinge, och intresset var stort. Ungefär 75 procent av lägenheterna var sålda efter två månader.

– Det har varit ett rekordstort intresse. Läget är perfekt, mitt emellan havet, staden och de grönskande ängarna i närheten. Extra roligt är att fyra lägenheter har sålts med HSB Dela, där vi hjälper unga vuxna att komma in på bostadsmarknaden. Nu hoppas vi på att skapa fler nyproduktionsprojekt i Vellinge för våra bosparare, säger Michael Carlsson, vd HSB Malmö.

Fyra av bostäderna i projektet har vigts åt lösningen HSB Dela, som riktar sig till bosparare i åldern 18 till 29 år och innebär att HSB går in som delägare till 50 procent vid bostadsköpet. Ett tioårigt samägandeavtal med HSB sänker inte bara amorteringsnivån utan halverar även kontantinsatsen.

– Den unga bospararen köper halva lägenheten, och bor i hela. Och vi vet att vi gör skillnad. I pilotprojektet i Göteborg uppgav närmare 80 procent att de inte hade kunnat genomföra köpet utan HSB Dela, säger Michael Carlsson.

I Hököpinge Brukspark låg det tidigare ett sockerbruk. Delar av fabriksbyggnaderna finns fortfarande kvar, och detta har inspirerat utformningen av HSB brf Sockerpärlan. Den röda tegelfasaden, med inslag av stål och spröjsade fönster, är en arkitektonisk flirt med det gamla sockerbruket.

Lägenheterna är yteffektiva hem med flera kvaliteter. I huset finns tvåor från 40 kvadrat, treor från 60 kvadrat och fyror från 80 kvadratmeter och uppåt. Samtliga med öppna planlösningar och smart användning av ytan.

Om HSB brf Sockerpärlan

Antal rum: 2-4 rum och kök

Boarea: 41-96 kvm

Pris: 1 250 000 -3 150 000 kr

Avgift: 2 440 -5 270 kr/månad (exklusive varm- och kallvatten)

Projektstatus: Slutsålt

Inflyttning: Preliminärt 2023

Miljöcertifiering: Miljöbyggnad

Läs mer om HSB brf Sockerpärlan här

Om HSB Dela

HSB Dela är tillgängligt för HSBs bosparare i åldern 18-29 år. HSB går in som delägare i unga vuxnas bostadsköp med 50 procent. Utöver den vanliga köpprocessen tecknas ett tioårigt samägandeavtal med HSB. När som helst efter upplåtelsen kan den unga vuxna välja att sälja bostadsrätten. Då säljs också HSBs andel. Tidigast fem år efter tillträdet kan köparen ansöka om att köpa ut HSBs del. Senast tio år efter tillträdet ska den unga vuxna ha köpt hela lägenheten eller bostadsrätten ha sålts vidare till marknaden.

Läs mer om HSB Dela

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 50 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.