HSB köper mer bostadsmark i centrala Skellefteå

01 september 2022

HSB köper ytterligare bostadsmark i Skellefteå i syfte att utveckla fler bostadsrätter i centralt läge. Förvärvet omfattar fastigheten Kapella 1, vilken så småningom kommer att rymma cirka 120 nybyggda bostadsrätter. En detaljplan tas nu fram och säljstart för bostäderna sker preliminärt i början av 2025.

HSB köper fastigheten Kapella 1 av Skebo och tillträde sker hösten 2022. Med en total byggrätt om cirka 10 500 kvm räknar HSB med att bygga cirka 120 bostadsrätter på tomten. Men först ska marken detaljplaneras, ett arbete som startar så fort som möjligt med förhoppningen att vara klara under våren 2024.

- Det stora intresset för vårt pågående projekt på granntomten – HSB brf Guldläge – visar att många vill bo centralt och nybyggt i Skellefteå, säger Mattias Lundström, vd HSB Norr. I och med köpet av Kapella 1 kan vi ge ännu fler bosparare, medlemmar och andra intresserade en möjlighet att bo just så.

Fastigheten Kapella 1 ligger på Södra Järnvägsgatan 36.

- Skellefteå står inför en stark befolkningstillväxt och HSB vill fortsätta bidra till denna positiva utveckling genom att bygga attraktiva och hållbara bostäder, säger Mattias Lundström, vd HSB Norr.

Säljstart av de framtida bostäderna planeras preliminärt till början av 2025.

Kontaktpersoner:
Mattias Lundström, vd HSB Norr, 070-313 36 00, mattias.lundstrom@hsb.se
Christofer Boman, regionchef HSB ProjektPartner, 070-655 01 42, christofer.boman@hsb.se

Kapella 1
Mattias Lundström