Bopärm

För att garanti ska gälla för din inredning (såsom teknik, golv och snickerier samt dörrar och fönster), är det viktigt att sköta om de olika materialen i lägenheten. Mycket av nödvändig information hittar du här nedan i bopärmen.

 

Inredning

Sanitet, värme och ventilation

Utemiljö

Vitvaror

Vid problem med vitvaror och dess montage tar ni kontakt med leverantören, BSH/Siemens på 0771-19 55 00. Meddela alltid namnet på bostadsrättsföreningen och produktnummer på din vitvara. Den info som behövs finns på vitvarans etikett. Nedan hittar ni tips och garantibevis från BSH/Siemens.

Generella Skötselråd från Skanska

Teknisk information - Installationer

1. Bredband, tv och telefoni 

Brf Esplanaden har tecknat ett treårigt kollektivt avtal med Telia om tjänster för bredband, TV och telefoni. Bredband 250/250, tv-paket Lagom och telefoni via bredbandet ingår i ditt boende.

2. Värmesystem 

Byggnaden värms upp av fjärrvärme via radiatorerna samt uppvärmd tilluft.

3. Elsystem 

Brf Esplanaden har ett kollektivt elavtal vilket innebär att ett varje lägenhet betalar sin el via IMD-systemet (läs mer under punkt 5). Badrum är försedda med elektrisk komfortgolvvärme som styrs av rums- och golvgivare via tidur.

4. Passage, porttelefoni och bokning

Allmänna dörrar öppnas med tagg, så som entrédörr, dörrar in till förrådsutrymmen, cykelförråd och garage. Lägenhetsdörr, postbox, och förrådsdörr öppnas med nyckel. För boende som har parkeringsplats i garaget öppnas garageporten med tagg och även med fjärrkontroll.

5. Individuell mätning och debitering (IMD)

Individuell mätning och debitering innebär att varje lägenhet är försedd med kallvatten-, varmvatten- och elmätare.

6. Tappvattensystem 

Varmvattnet värms upp av fjärrvärme via fastighetens gemensamma fjärrvärmecentral.

7. Ventilationssystem 

Fastigheten betjänas av till- och frånluft med värmeåtervinning från två centrala ventilationsaggregat. Ett separat ventilationsaggregat betjänar garaget.