Föreningsstämma

Föreningen har brutet räkenskapsår, och föreningsstämman infaller vanligtvis en måndag i slutet av november. Inför stämman mottager styrelsen gärna motioner, det vill säga förslag till förändringar som enskilda – eller grupper av – medlemmar vill att stämman skall behandla.

Föreningsstämma

Motioner ska vara styrelsen tillhanda före utgången av september månad.
Motionerna skall lämnas till styrelsen, vilket vanligtvis innebär att de lämnas på expeditionen – antingen under expeditionstid eller genom brevinkastet. Du kan även skicka din motion per e-post till styrelsen.

Skillnad på förslag och motion
Löpande under året kan du skicka in förslag på olika åtgärder, synpunkter och annat till styrelsen. Till årsstämman däremot ska du skriva en motion.

Hjälp och tips att skriva en bra motion:
Det viktigaste är att din motion innehåller en tydlig beskriving av ärendet samt att det lika tydligt framgår vilket beslut du vill att föreningstämman ska fatta i frågan. Var gärna så saklig och kortfattad som möjligt. Ditt förslag till beslut bör vara formulerat i en enda mening.

Om frågan är komplex och innehåller flera delbeslut så försök att dela upp den i flera motioner eller i flera punkter där du tydligt skriver vilket beslut du vill att stämman ska ta i varje beslutspunkt.

Om du lämnar flera motioner som du vill att stämman behandlar så numrera gärna varje motion med ett löpnummer.

1. Skriv en rubrik som kortfattat beskriver vad ärendet handlar om.
  2. Beskriv därefter mer utförligt vad ärendet handlar om.
  3. Avsluta motionen med att själv föreslå ett beslut som du tycker att föreningsstämman ska ta.
  4. Skriv till sist under dokumentet med ditt namn.
  5. Skicka eller lämna personligen din motion till styrelsen.

Protokoll från våra föreningsstämmor finns under Mina sidor på HSB Göteborgs webbplats https://mitthsb.hsb.se/mitthsb/oversikt/mina-dokument/