- Expeditionen / Förtroendeman
- Avfall och Återvinning
- BoSo

Expeditionen / Förtroendeman

Till expeditionen kan du vända dig med dina boendefrågor, extra nycklar, parkeringsplatser, uttag av pengar från inre reperationsfond med mera. Expeditionen finner du på Kapplandsgatan 134, innergården.

Öppetider är måndagar: 18.30 - 19.30.

E-post: brfskorden.fortroendeman@gmail.com
elefonnummer: 0727-270056

Fastighetsskötare

Föreningen har avtal med SBC. Lättast att göra en felanmälan är via länken nedan eller genom att ringa på telefon nummer: 0771-722 722
Vid akuta fel går det även att ringa Låsinväst: 031-80 24 24

Felanmälan görs här.

Lokalvård

Föreningen köper städning av våra trappuppgångar av en extern firma. Trapphus, tvättstugor och bastu städas en gång i veckan (under maj-september städas det dock varannan vecka), medan föreningslokal, mangelrum och övernattningslägenhet städas en gång per månad.
I tvättstugor och i bastun ansvarar vi medlemmar själva dessutom för regelbunden städning efter varje användning.

Avfall och återvinning

För att minska vårt avfall och vår miljöpåverkan så ska vi sortera våra sopor. Nedan hittar du var du kan slänga olika typer av avfall.

Grovsopor

Närmaste återvinningscentral är Högsbo industriområde. Där kan alla typer av avfall slängas. För att slänga krävs ett ÅVC-kort (kan hämtas vid första besöket direkt vid återvinningscentralen). De första sex gångerna per år är gratis.

Moloker - sopkärl.

Inom vår fastighet finns tre par med Moloker, en större avsedd för hushållsavfall och en mindre avsedd för komposterbart. Molokerna och skåpen som innehåller bruna avfallspåsar öppnas med lägenhetsnyckeln.

Komposterbart avfall (tex matrester odyl)

Komposterbart avfall sorteras i avseeda bruna pappåsar och slängs i den mindre moloken

Hushållsavfall

Sorteras och slängs i den större moloken,

Läs mer om avfall och återvinning på Göteborgs stads hemsida, se länk nedan.
Avfall och återvinning - Göteborgs Stad

BoSo

HSB BoendeSociala Gruppen - närområdesassistent i bostadsrättsföreningen. HSB BoSo är ett hjälpmedel för föreningen att lösa konflikter mellan medlemmar och boende.

Upplever du att det finns problem i din förening?
Grannar som mår dåligt eller stör?
Vet du någon medlem i vår föreningen som är i behov av hjälp inom ramen för det Bosociala projektet?
Varför HSB BoSo

Exempel på saker som BoSo kan hjälpa till med.

Kontinuerligt arbete med medlemmar som drabbats av demenssjukdomar, fysiska och psykiska sjukdomar eller missbruksproblem.
Kontakter (samtal och besök) med medlemmar.
Föreslå och förmedla service i hemmet.
Kontakter med sjukvård, socialtjänst och andra myndigheter.
Kontakter med anhöriga.
Förslag till åtgärder och hjälpförmedling vid störningsärenden och avgiftsrestantier.
Förmedling av kontakt med frivilliga organisationer.
Konflikthantering bostadsrättshavare/medlemmar.