Underhållsanvar

Som medlem i en bostadsrättsförening är du skyldig att se till att hålla lägenheten i gott skick och det finns vissa delar du har ansvar för att ersätta vid eventuell skada.

Det här får du göra i din bostadsrätt:

Väggar och planlösning
Det står sig fritt att välja färger och material till alla ytskikt i lägenheten. Att riva eller flytta bärande väggar kräver dock alltid styrelsen godkännande.

Icke bärande väggar får du teoretiskt sett riva på egen hand, men eftersom det kan finnas el- eller vattenledningar i väggen ska man alltid söka tillstånd hos styrelsen innan arbetet påbörjas.

Elektricitet
Gällande el finns många restriktioner. Du får inte röra fasta installationer, som att koppla ur element eller komplettera med fler, eftersom det kan förstöra hela elanläggningen.

Att byta glödlampor och befintliga strömbrytare får du göra själv förutsatt att du vet hur du ska göra.

Men du får inte byta ojordade vägguttag mot jordade eller installera golvvärme utan att ta hjälp av en fackman.

De flesta elarbeten ska utföras av en auktoriserad elinstallatör och även här måste ansökan inkomma till styrelsen.

VVS/badrum
Vid vvs-arbeten gäller samma princip: du får utföra enklare arbeten, som byta blandare, om du vet hur du ska gå till väga.

När det gäller våtrum måste du ansöka hos styrelsen och även kunna visa i efterhand att du hållit dig till gällande föreskrifter.

Tänk på att du som utför sådana själv tar en risk, om en vattenskada uppstår i efterhand blir du ansvarig.

Det kan bli mycket kostsamt. Att anlita en fackman även för mindre arbeten kan därför vara en väldigt billig försäkring.

Du som äger en bostadsrätt har underhålls- och reparationsansvar, vilket innebär att du själv ansvarar för att byta ytskikt och inredning när det behövs.

Byte av golvbrunn

Styrelsen ersätter de medlemmar på som byter golvbrunn i samband med renovering av badrummen, (Står ej förr ev. flytt av brunn, endast bytet).

Du ska begära en faktura av firman som avser arbets- och materielkostnaderna för att bila upp den gamla golvbrunnen och sätta dit en ny golvbrunn.

Vid ersättningsanspråk önskar styrelsen, kvalitetsdokument samt fakturaspecifikation. För snabbare handläggning medsänd även fullständig kontaktinfo samt kontonummer och clearing nummer.

Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd utföra en åtgärd i lägenheten som innefattar:

1. ingrepp i en bärande konstruktion,
  2. installation eller ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten,
  3. installation eller ändring av anordning för ventilation
  4. installation eller ändring av eldstad eller rökkanal, eller annan påverkan på brandskyddet, eller
  5. någon annan väsentlig förändring av lägenheten. Styrelsen får vägra att ge tillstånd till en åtgärd endast om den är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

Sätta upp markiser eller byggnation på uteplatser kräver också en ansökan då föreningen äger fasaden och marken, boende har endast nyttjanderätt.

Vissa ändringar innebär att du också, enligt plan- och bygglagen, måste göra bygganmälan hos kommunen minst tre veckor före byggstart.

Det är din skyldighet att undersöka om sådan bygganmälan behöver göras.

För mer info, Se gärna info på denna länk för vad det innebär att köpa & äga en bostadsrätt: https://www.hsb.se/landskrona/om-boende/bostadsratt/