En djungel när föreningen skulle skaffa laddboxar

06 mars 2023

Nu är projektet med de 31 nya laddboxarna klart. Nästa steg för BRF Kaptenens sekreterare Rikard Wikander och ordförande Lars Dahlberg blir att begära in offerter på solceller till taken. Adam Diebig, från HSB Energi, har hjälpt föreningen med installationen av de nya laddplatserna. Foto: Daniel Nilsson

LIMHAMN. När bostadsrättsföreningen i Limhamns sjöstad skulle utöka antalet laddplatser i sitt garage mötte de en djungel av aktörer som erbjöd olika priser och förutsättningar. Efter att ha tagit hjälp av en konsult blev de 31 nya laddplatserna till slut ekonomiskt hållbara.

Förr i tiden var det här ett hamn- och industriområde – här huserade både glasbruk och metallgjuterier. I dag har det nya bostadsområdet Limhamns Sjöstad växt fram – och BRF Kaptenen har med sitt sitt läge vid Glasbrukskajen en avundsvärd utsikt över vågorna i Öresund.

När DN är på besök en vinterdag blåser det dock snålt mellan huskropparna och vi skyndar oss ner i det något varmare garaget.

Här har styrelsen i HSB:s BRF Kaptenen sett till att 31 garageplatser nyligen fått nya laddboxar. Sedan tidigare fanns det tio laddplatser som kom till under byggets gång – husen var inflyttningsklara 2019. De första tio platserna med laddbox bokades upp direkt, så när styrelsemedlemmarna börjat bli varma i kläderna satte de igång att diskutera behovet av att utöka antalet laddplatser i garaget.

– Vi gjorde en enkät i föreningen kring behovet av elbilar – hur många som har elbil i dag och hur många som planerar att skaffa en på två till tre års sikt, berättar Rikard Wikander, sekreterare i BRF Kaptenen.

Resultatet? 13 av medlemmarna i de totalt 99 bostadsrätterna hade redan elbil och ett stort antal planerade eller funderade på att skaffa sig en inom några år.

Tätt med laddning i BRF Kaptenens garage – numera är 41 av de nästan 90 p-platserna försedda med laddboxar. Foto: Daniel Nilsson

Först hade styrelsen tänkt sig 20 nya laddplatser, men eftersom intresset var så stort och flera prognoser pekar på att antalet elbilar kommer att öka i framtiden blev det till slut 31. Bättre att ta i från början än att stå med samtliga laddplatser uppbokade igen, var resonemanget. Vägen till den nya installationen blev dock lång och krokig.

– Vi försökte slå våra kloka huvuden ihop och begärde in offerter men det är ju en djungel av aktörer därute och det första anbudet var så pass dyrt att vi bestämde oss för två alternativ – antingen lägga ned projektet eller kontakta HSB Energi för att få hjälp, säger Lars Dahlberg, ordförande i föreningen.

Det var då HSB Energi och projektledaren Adam Diebig kopplades in – han har hjälpt bostadsrättsföreningar med installation av laddboxar de senaste sex åren.

– Det visade sig vara ett lyckat drag, han såg till att det blev en professionell upphandling och vi fick in fler aktörer som vi sedan sållade ned till fem. Det vinnande anbudet blev betydligt bättre och med Ladda bilen-bidraget fick vi ned kostnaden per laddplats ordentligt. Med Adams hjälp sparade föreningen nästan en halv miljon kronor, säger Lars Dahlberg.

Föreningens kvarter sträcker sig ned till Glasbrukskajen vid Öresunds vågor. Foto: Daniel Nilsson

Vi går runt i det ljusa garaget och Rikard Wikander pekar på stolparna med de nya laddboxarna.

– De nya är på 22 kilowatt och de är styrda av wifi, medlemmarna med elbilar kan genom appar i sina telefoner sätta igång en tidsstyrd laddning. De tio gamla laddboxarna är på 11 kilowatt, säger han.

Det klonkar till i en av dörrarna till garaget och Lennart Bengtsson, som har sin Mercedes EQB parkerad vid en av de nya laddboxarna, kommer in. Han ska hämta en sak i sin bil och öppnar bakluckan. Lennart Bengtsson, som tidigare jobbat på Eon med alternativa bränslen, är en av medlemmarna som pratat sig varm för fler laddplatser i garaget och han är mer än nöjd i dag.

– Det känns jättebra. Jag har haft elbilen sedan i somras och jag laddar den bara här i garaget, det är betydligt billigare än att använda snabbladdare på stan. Det tar ungefär fyra timmar att ladda den från 20 till 80 procent, säger Lennart Bengtsson.

– Lennart var faktiskt första man till att testa de nya laddboxarna och eftersom han har hundbur i bilen fick han en riktigt bra och bred plats, skrattar Lars Dahlberg.

Lennart Bengtsson, boende i föreningen Kaptenen, sticker in laddkontakten i den nya 22-kilowattsladdaren i garaget. Det tar cirka fyra timmar att ladda hans Mercedes EQB från 20 till 80 procent. Foto: Daniel Nilsson

Medlemmarna som har aktiva laddplatser betalar lite extra för p-platserna och sedan debiteras de för den el de konsumerar – på fakturan finns summorna för elkonsumtion i lägenhet och i garaget separerade.

– Det har vi gjort för enkelhetens skull, vi ville slippa diskussionen om vem ska subventionera vem. Därför tar vi ett fast pris per aktiverad laddplats. Det handlar om rättvisa, de som har laddplats får betala lite mer eftersom vi gjort investeringen. Elen i sin tur är upphandlad via HSB Energi, och vi har fast pris för hela året, förklarar Lars Dahlberg.

Det priset ligger på strax över ett par kronor kilowattimmen, så Lennart Bengtsson har helt rätt i att det är billigt att ladda i hemmagaraget.

Men vad tycker medlemmarna som inte har laddbara bilar då? Är det någon som klagat på investeringen?

– Man kan nog säga att även de som inte har elbil får glädje av att det finns laddplatser när de ska sälja. Det ser vi ju när mäklarna ska sälja objekt här – det kommer alltid ett antal frågor och en av de första är om det finns laddplatser. När man ska sälja är det alltså en klar fördel att föreningen har laddplatser i garaget, säger Lars Dahlberg.

Det blir en diger frågelista för en förening som ska investera i laddboxar till sina p-platser, konstaterar Adam Diebig, projektledare vid HSB Energi. Hur många platser räcker el och ledningar till? Hur ska medlemmarna debiteras? Ska det vara wifi och app till boxarna? Foto: Daniel Nilsson

Adam Diebig från HSB Energi är på plats för att titta på hur det går för föreningen. Vi passar på att fråga honom hur det vanligaste scenariot ser ut när frågan om laddplatser kommer upp i en brf.

 – Det vanligaste är att medlemmarna pressar på, skulle jag säga. Som boende kan man väcka frågan, höra av sig till styrelsen så att de börjar utreda. Eller så lämnar man in en motion, säger Adam Diebig.

Källa: Dagens Nyheter, En djungel när föreningen skulle skaffa laddboxar, Wadendal. Ia, Publicerad: 2023-03-04.