Nyinflyttad

Är du nyinflyttad i vår förening? Välkommen! Vi hoppas verkligen att ni skall trivas här. På den här sidan finner ni den viktigaste information för er som är nyinflyttade. Har ni ytterligare frågor får ni gärna komma förbi på expeditionstid, eller skicka ett mail till styrelsen med hjälp av kontaktformuläret på denna hemsida.

Introduktion

Brf Gunnebodal är en del av HSB Mölndal, som för föreningens räkning sköter bokföring, redovisning, avgiftsavisering till medlemmarna samt betalning av föreningens fakturor. Föreningens styrelse ansvarar för förvaltningen av föreningen och fattar beslut angående förvaltningen av föreningen och föreningens övriga intressen. Genom avtal med HSB Mölndal får vi hjälp och rådgivning inom både ekonomisk och teknisk förvaltning.

Som medlem i en HSB-förening kommer du få behörighet till Mitt HSB. Där finns info om föreningen, dokument, stadgar, årsredovisning, dina uppgifter om hyresavier bland annat. Inloggning på Mitt HSB sker genom att gå till HSB Mölndals hemsida. Håll era kontaktuppgifter uppdaterade så att styrelsen eller HSB Mölndal kan komma i kontakt med er vid behov.

Vår egna hemsida finns på https://www.hsb.se/molndal/brf/gunnebodal. Här hittar du information och nyheter, kalender med föreningens händelser, information som rör din bostad och mycket mer. Genom hemsidan och mejlutskick kommunicerar styrelsen ut information som behöver nå alla medlemmar. Önskar du få pappersutskick, vänligen anmäl detta till styrelsen.

Du som boende kan komma i kontakt med styrelsen enligt de kontaktuppgifter du hittar under Kontakt. Styrelsens mailkonto kollas regelbundet men ärenden som inte är akuta besvaras främst under expeditionstid. Vi har expeditionstid varje månad enligt schema som anslås i Kvartersgården. Under expeditionstiden kan du träffa representanter från styrelsen för att exempelvis ställa frågor, hämta filter till frånluftsvärmepumpar och tilluftsaggregat eller lämna in blanketter för egna utlägg.

Fyra gånger om året skickar styrelsen ut ett medlemsbrev med information om vad som händer i föreningen. Det är viktigt att du tar del av informationen som skickas ut då det kan röra underhåll som kräver tillgång till bostaden, förändringar av gemensamma ytor/lokaler eller annat som varje medlem har en skyldighet att hålla sig informerad om. Utöver det annonseras även våra återkommande medlemsaktiviteter här t.ex. påskpyssel, halloweenfirande och städdagar. 

Ekonomi

Vår ekonomi är beroende av lagar och stadgar samt hur vi underhållsmässigt förvaltar föreningens egendom. Varje höst upprättar styrelsen en budget för nästkommande år med stöd av rapporter från föregående år, förväntade avgiftshöjningar på löpande underhåll samt åtgärder enligt underhållsplan. Vissa år måste månadsavgiften anpassas. Resultatet av verksamhetens redovisas i årsredovisningen som distribueras tillsammans med en kallelse till årsmöte till medlemmarna senast 2 veckor före årsstämman. Synpunkter på innehållet kan framföras genom personlig närvaro på årsmötet eller genom att senast före mars månads utgång innevarande år inlämna en skriftlig framställan till styrelsen.

Inre fond
Efter januari 2016 har inga pengar avsatts till den inre fonden. Det aktuella beloppet till er inre fond syns på din hyresavi. Innestående medel kan tas ut under kommande tio år, dvs till och med sista december 2025. Fakturor & kvitton lämnas på expeditionstid eller i brevlådan på kvartersgården. Vänligen fyll i blanketten ”Utbetalning av fond för inre underhåll” som sitter på den stora anslagstavlan i kvartersgården innan ni lämnar kvitton.

Den inre fonden är avsedd att användas vid reparation och förbättring av lägenhetens inre och till det räknas:
•    Rummens väggar, golv och tak
•    Inredning i kök, såsom kökssnickerier, spis, köksfläkt, kyl och frys mm
•    Inredning i badrum såsom badkar, handfat, wc-stol, badrumsskåp, speglar
•    Garderober och andra skåp i övriga utrymmen som följer med lägenheten
•    Glas och bågar i lägenhetens ytter och innerfönster (yttre målning sköter föreningen)
•    Lägenhetens ytter- och innerdörrar. Målning på dörrens yttersida sköter föreningen om det avser originaldörren.

Yttre fond
En del av din avgift avsätts till den yttre fonden. Den yttre fonden är gemensam för hela bostadsrättsföreningen och är avsedd att användas till:
•    Målning av fasader och utsida av fönsterbågar
•    Utbyte och reparation av radiatorer (ej målning av radiatorer)
•    Utbyte och reparation av ledningar och anordningar för avlopp, värme, elektricitet, ventilation och vatten som föreningen försett lägenheten med (ej målning av ev. ledningar)

El, värme och vatten

El
Förbrukning av el i kvartersgård, garage, utomhusbelysning på gemensamma utrymmen bekostas av föreningen gemensamt. Lågenergilampor och automatisk tändning/släckning av lampor sparar el. Kan vi hushålla med el kan vi gemensamt spara pengar.

Värme
Värme- och ventilationsanläggningarna är av typen frånluftsvärmepumpar. Dessa ägs av föreningen gemensamt men det är bostadsrättsinnehavarens ansvar att hålla värmepumparna i gott skick. Instruktioner för våra värmepumpar (det finns olika varianter) finns på hemsidan under Värme och varmvatten. Det är av stor vikt att din värmepumpen hålls i gott skick, både för den egna elförbrukningen och för värmepumpens livslängd. Känner du sig osäker kring hur värmepumpen ska skötas, kontakta styrelsen för information.

I korta drag innebär underhållet av värmepumpen att regelbundet rengöra filter i värmepump och tilluftsaggregat samt att säkerställa att vattentrycket i värmepumpen ligger på en bra nivå. 2-planshusen har sina aggregat i förråden och måste därför se till att elementen är på så snart temperaturen ute närmar nollstrecket. Vi gör det för att tilluftsaggregaten inte ska frysa. Värmereglaget inne i lägenheten ska sättas på Vinterläge så snart det närmar sig nollpunkten ute.

Vatten
Vattenkostnaderna i föreningen avser nästan enbart förbrukning då den fasta kostnaden för mätaren är liten. Tillsammans kan vi medverka till att hålla kostnaden nere.

Avfallshantering

Avseende avfallshantering så kan vi påverka och hålla nere kostnaderna genom att sortera våra sopor och kompostera. Skrymmande sopor och grovsopor lämnar du själv på Kikåstippen. Inga grovsopor kan ställas i föreningens soprum. Kommunens sophämtning tar det inte med sig och det ingår inte i styrelsens uppdrag att forsla grovsopor till återvinningsanläggningen. Det är viktigt att du endast sorterar hushållssopor i föreningens soprum.

Mölndals kommun tillhandahåller ett antal avgiftsfria besök på ÅVC och det är körkortet som används som passerkort.

Som boende i föreningen ansvarar du också för att städa och hålla rent i soprummet. Inget specifikt städschema används, istället uppmuntras alla att göra en insats när det behövs.

Bredband

Brf Gunnebodal är anslutna till fibernätet och det är öppet för den enskilda bostadsinnehavaren att själv välja leverantör av tjänster. Gå in på https://openinfra.com/fiber/marknadsplats/ för att ta del av utbudet. Se gärna över dosan både på insidan och utsidan av huset. Var också uppmärksam på hur fiberkabeln löper i marken om du ska göra grävarbeten i trädgården.

Skötsel av gemensamma utrymmen och ytor

Brf Gunnebodal har ingen anställd fastighetsförvaltare utan alla boenden ansvarar tillsammans för våra grönområden, gemensamma utrymmen och städning av kvartersgården samt soprummet. Nedan kan du läsa vilket ansvar varje boende har för den skötseln. Vi är beroende av att alla lägger ner tid och omtanke på att hålla föreningens gemensamma utrymmen och områden i gott och trevligt skick. Det inverkar både på trivselfaktorn och kostnader för reparationer och inköp om vi gör gemensamma insatser i detta.

Föreningen anordnar två städdagar per år då vi klipper häckar, krattar löv, beskär buskar men också utför andra åtgärder i syfte att underhålla fastigheten (mark och byggnader). Inbjudan sänds ut i god tid innan städdagen. Förutom de praktiska uppgifterna bjuds det på lättare lunch och fika och är ett fint tillfälle att träffas och lära känna sina grannar.

Gräsklippning och underhåll av gemensamma rabatter sköter medlemmarna gemensamt under året. Det är önskvärt att alla medlemmar i föreningen medverkar till att hålla det snyggt och rent. Hör dig gärna för med dina närmaste grannar för att ta reda på vilka utomhusytor i just ditt område, som är i behov av omsorg under året.

Om det finns behov av ytterligare träffar för skötsel av t.ex rabatter eller om de boende själva önskar göra det fint inför högtider som påsk eller midsommar ser styrelsen gärna att man inom de olika områdena går samman och utför en egen mindre skötseldag. Det går då bra att lämna kvitton till styrelsen för inköp till planteringar och fika, så betalar föreningen tillbaka de summorna.

I ett av våra garage finns ett gemensamt förråd för trädgårdsredskap och dylikt. Vi har även redskap i ett förråd i nedre plan i Kvartersgården där vi förvarar högtryckstvätt, trimmer, häcksax och gräsklippare. I gula området finns ytterligare ett förråd med trädgårdsredskap. Viktigt vid lån av gräsklippare är att inte lämna den utan bensin. Om något redskap går sönder eller fungerar dåligt – kontakta styrelsen snarast för åtgärd.

Kvartersgården

I Kvartersgården har vi tvättstuga, bastu och samlingslokal som kan nyttjas kostnadsfritt av föreningens medlemmar. Bokningskalender för bastu och samlingslokal sitter på anslagstavlan inne i Kvartersgårdens entré och även information om nycklar för tillträde. I Kvartersgården finns också ett pingisbord och du bokar upp dig på kalendern för samlingslokalen för att nyttja det.

Tid i tvättstugan bokar du genom att sätta upp ditt tidlås på tavlan i tvättstugan. Tvättid alla dagar 7-24 uppdelat på olika pass. Nyckel till tvättlås ska lämnas över av den tidigare bostadsinnehavaren/mäklaren vid inflyttning. Numret på tvättlåset motsvarar lgh-numret, inte gatunumret. Inne i tvättstugan finns en översättning av gatunummer till lghnummer.

Städning av kvartersgården
Vi ansvarar själva för städning av Kvartgården. En nyckel med vidhängande diskborste i din brevlåda betyder att du den veckan ska städa entré i båda planen, trapphus och wc.  Grovstädning av Kvartersgården är en del av uppgifterna på städdagen, som hålls 2 ggr/år.
Vid nyttjande av samlingslokalen ska kök, lokal, wc och entré städas. Lista över vad som ska städas finns på insidan av köksdörren. 

Parkering

All parkering inne i bostadsområdet är förbjuden oavsett tid på dygnet. Vid tyngre transporter kan man köra fram bilen till entrén för att packa i eller ur. Däremot får man inte parkera bilen inne på gården eller vid entrén.

I vårt område finns reserverade parkeringsplatser och garageplatser i övre och i mellan/nedre området. Önskar du hyra garage eller p-plats så anmäler du det till föreningen på expeditionstid eller genom att mejla styrelsen, mer information finns under sidan Parkering. Det är ont om gästparkeringar i området. Det går bra att parkera längs Mogatan, men tänk på att respektera 24-timmarsregeln och de markering som finns i gatan.

Vad får jag göra med bostaden och tomten?

Marken äger vi gemensamt, men varje hus har en naturlig bred zon utifrån husets belägenhet. Inget hindrar naturligtvis att man förskönar omgivningen utanför sin zon med blommor och buskar men det måste ske i samråd med grannar och föreningen. Häckar måste skötas så att inte sikt blir skymd för framkomlighet. Vi måste också tänka på att inte stänga ute mitthusen i radhuslängorna så att det kan komma åt sin uteplats på baksidan för att klippa gräs.

Gällande åtgärder inomhus och vad som faller på föreningen respektive den boendes ansvar att åtgärda/underhålla, finnes information i stadgarna. I första hand kan man som boende läsa stadgarna på hemsidan, om man planerar renovering eller uppförande av t.ex. staket eller altan. Vid oklarheter i tolkningen av stadgarnas paragrafer så kontakta styrelsen för ett utlåtande. I de fall där den boende gör åtgärder som stadgarna inte tillåter kan det leda till att åtgärden måste återställas av den boende.

Styrelsens arbete

Styrelsen har lydnadsplikt, vilken är en grundläggande princip för en bostadsrättsförening, som innebär att styrelsen lyder under stämman som är det högsta beslutande organet. De beslut som fattas av en stämma har styrelsen skyldighet att verkställa om besluten inte strider mot lag eller stadgar. Det är styrelsens sak att kontrollera om ett stämmobeslut strider mot lag eller stadgar.

Lojalitetsplikten som gäller för en styrelseledamot innebär att denne aldrig ska låta sitt eget eller någon annans intresse gå före föreningens. Styrelseledamöterna har ett sysslomannaansvar gentemot föreningen och ska därför agera enligt de uttalade målen i stämman och stadgarna.

Vidare har styrelsens ledamöter en vårdplikt om föreningen som innebär att de bär ansvar för att föreningens fastighet och ekonomi sköts på ett bra sätt. Styrelsen ska inte vara passiv i förhållande till fastigheten, byggnaden eller annat som hör till föreningen utan våga fatta nödvändiga beslut om exempelvis renovering. En styrelse kan hänskjuta frågor till en föreningsstämma för att på så sätt ge chans åt medlemmarna att vara delaktiga i vissa beslut. Styrelsen disponerar även stora ekonomiska medel som måste förvaltas bra, de ska alltid prioritera att föreningen får en säker avkastning på tillgångarna. Denna försiktighetsprincip ska iakttas löpande i den ekonomiska förvaltningen, framförallt vid tagande av krediter och placering av pengar.

Med tystnadsplikt menas att styrelsens ledamöter och suppleanter inte får föra vidare vad som diskuterats inom styrelsen, om det kan skada föreningen eller enskilda medlemmar att informationen förs vidare. Alltså gäller att styrelsen ska vara aktsam om det man har kännedom om. Av detta följer att styrelsen kan lämna ut information från styrelsens sammanträden och diskussioner om det inte är till skada för föreningen, men de har ingen skyldighet att göra det.

Utifrån ovanstående grunder formas styrelsens praktiska arbete som i Brf Gunnebodal innebär:
•    Månatliga styrelsemöten
•    Upprätthålla kontakt med HSB och myndigheter
•    Hålla löpande kontroll på ekonomi och diskutera delrapporter och de åtgärder som det ev. medför.
•    Utreda förekommande tekniska problem och sköta VVS-frågor
•    Inköp av förbrukningsmaterial till gemensamma utrymmen
•    Tillsyn av fastigheter och beslut om yttre reparationer
•    Kontakt med medlemmar genom öppen expedition varannan vecka, utarbeta information och förmedla meddelanden till bostadsrättsinnehavarna
•    Ansvara för att service sköts på värmepumpar

Andrahandsuthyrning

Uthyrning i andra hand behöver godkännas av styrelsen och sker i period på två år. Godkännandet behöver sen förnyas.

Överlåtelse vid avflyttning

När en medlem önskar överlåta sin bostadsrätt till en annan görs en anmälan till styrelsen senast 30 dagar före avflyttningsdatum. HSB Mölndal upprättar ett överlåtelseavtal som ska undertecknas av både säljare och köpare.