Stadgar/ordningsregler

Föreningen har HSB:s normalstadgar. (se länk längst ner på sidan.)

Allmänna ordningsregler

Allmänna ordningsregler som fastställs av Mölndals Stad gäller inom vår förening. Vissa regler styrs av stadgarna, andra är speciella för Brf. Livered vilket framgår i denna skrift. Det viktigaste för föreningen är dock att vi pratar med varandra.

Garage

Det är inte tillåtet att

• Utföra arbeten i garagen som kan medföra brandfara.
  • Använda eller medföra öppen låga eller utföra svetsningsarbeten.
  • Använda slipmaskiner eller andra maskiner som alstrar värme.
  • Medföra eller förvara brandfarliga vätskor överstigande det av brandmyndigheten godkända mängder.

Ljud

• Ta hänsyn till dina grannar då du spelar musik, har radion eller stereon på.
  • Tystnad skall råda mellan 23.00 till 07.00. Därmed är det inte fritt fram att föra hur mycket oväsen som helst de andra timmarna på dygnet.
  •  Tänk på att det finns folk som arbetar natt och måste sova på dagen.
  • Tala med dina grannar om du planerar t.ex. en sammankomst hemma som du vet kommer innebära något högre ljudnivå. Ett par ord med dina grannar i förväg kan förebygga onödiga och långdragna irritationer.

Trafik

Det är förbjudet att köra eller parkera bil, MC eller moped inom området. Undantag gäller för personer som är rörelsehindrade samt transporter av tunga och skrymmande föremål.

Andrahandsuthyrning

Ansökan måste ske hos styrelsen innan du hyr ut din lägenhet i andra hand

Husdjur

• Hundar, katter och andra husdjur skall hållas kopplade och under uppsikt inom föreningens område
  • Giftiga ormar, spindlar får under inga omständigheter vara lösa eller kunna rymma till grannen.
  • Så kallade kamphundar får inte vistas inom föreningens område.
  • Uppfödning av djur för försäljning är inte tillåten.
  • Ägaren till djuret ansvarar för eventuell skada som det förorsakar.
  • Katter får inte springa löst i området. Katter förorenar sandlådor.

Grillning

• Ta hänsyn till de brandföreskrifter som är fastställda av Mölndals stad samt respetera eventuella eldningsförbud.
  • Det är inte tillåtet att grilla så att rök eller lukt stör grannarna.
  • På balkonger får endast el- eller gasolgrill användas. Absolut inte kolgrill.

Balkonglådor

• Får inte hänga på utsidan av balkongen då det är en säkerhetsrisk.
  • Får inte monteras direkt på fasaden då de kan orsaka skador på fastigheten.

Paraboler

• Får inte monteras på fastighetens utsida eller på utsidan av balkongen - säkerhetsrisk.
  • Får inte monteras direkt på fasaden då de kan orsaka skador på fastigheten.
  • Parabol får ställas på balkongen, men inte monteras på fasaden.

Mattpiskning

En piskställning finns vid kvarterslokalen. Det är här och ingen annanstans man får lov att piska mattor.

Styrelsen