Felanmälan och garanti

Felanmälningar som inte är akuta vill vi att ni skriver ned i er ärendemall som ni får vid nyckelutlämningen så hanteras de under vår Kvalitetskoll ca 6 veckor efter inflyttning.

Efter Kvalitetskollen vill vi att felanmälningar lämnas via dessa vägar:

  • Felanmälan - skickas in via felanmälanformulär i Mitt HSB alternativt på telefon: 010-303 20 00

  • Vitvaror felanmäls direkt till Electrolux, 0771-76 76 76

  • Akut felanmälan dygnet runt, ex vattenläckage,
    anmäls alltid via telefon till: 010-303 20 00

Det är viktigt att felanmälningar skickas in via dessa kanaler för vi ska kunna hantera dem på bästa sätt och att ni ska kunna få den bästa hjälpen.

Garanti och besiktning
Garantitiden för hela entreprenaden är 5 år. Efter 2 år gäller garantin endast för fel och skador som överstiger 0,5 prisbasbelopp*, år 3, 4 och 5). Du som bostadsrättshavare ansvarar för att anmäla fel i din bostad till felanmälan, som i sin tur ansvarar för att vidarebefordra dessa och påtala fel i fastigheten till entreprenören.

Ungefär två år efter inflyttningen görs en andra besiktning av en opartisk besiktningsman. Tvåårsbesiktningen gäller fel som har inträffat under garantitiden fram till denna tidpunkt och som entreprenören anses ansvarig för. Efter tvåårs besiktningen gäller garantin endast för fel och skador som överstiger 0,5 prisbasbelopp (ca *23 800 kr i 2021 års prisnivå), år 3, 4 och 5).

Bra att tänka på när man flyttar in i en nybyggd fastighet
Vid nyproduktion kan det uppkomma mindre sprickor i vägghörn, takvinklar och vid materialskarvar vilket är helt normalt.  Det beror på att vi bygger med levande material och viss uttorkning pågår fortfarande samt att det kan uppkomma små rörelser i fastigheten. Alla ev sprickskador rapporteras och åtgärdas vid garantibesiktningen som sker ca 2 år efter tillträde. Du behöver alltså inte felanmäla ev sprickor som uppkommer innan tvåårsbesiktningen.