Om Föreningen

Föreningen består av 79 lägenheter, samt 6 lokaler som hyrs ut till näringsidkare.

Det finns 57 motorvärmarplatser och 20 garageplatser.

2 av garagen är dock väldigt smala, och lämpar sig inte för normalstora personbilar.

Föreningen har obligatorisk kollektiv bostadsrättstilläggsförsäkring.

Vi har även kollektivt TV-, el- och bredbandsabonnemang.

Största skillnaden mellan att bo i hyres- respektive bostadsrätt, är att vi tillsammans äger fastigheterna. Våra månadsavgifter går inte till någon fastighetsägares plånbok, utan nästan enbart till att betala föreningens löpande och oförutsedda utgifter. En liten slant läggs undan i en buffert.

Med andra ord: Det är precis som att äga en villa. En villaägare ringer knappast rörmokare för att få sina radiatorer luftade, men gör man det så uppkommer det givetvis en kostnad som man får betala själv. Större kostnader kräver att föreningen tar ett banklån, precis som vilken villaägare som helst.

När man säger att "Vatten, värme och bredband ingår" så är det ju en sanning med modifikation. Månadsavgifterna baseras på dessa kostnader, och du betalar en sjuttioniondedel (eftersom vi är 79 lägenheter) av den totala kostnaden via din månadsavgift. Du sparar alltså indirekt pengar åt dig själv om du t.ex ser till att dina fönster har bra tätningslist.

Föreningen har stort stöd av HSB Norr, t.ex när det gäller att teckna fördelaktiga avtal bl.a. för el och bredband, vi blir ju tillsammans en stor kund.

Styrelsen är vald av medlemmarna att representera dem. Vi jobbar bl.a med underhållsplaner för att slippa dyra akuta reparationer, som i sin tur skulle kunna generera höjning av månadsavgifterna.

Utan styrelse kan vi inte ha en förening, då kommer sannolikt HSB att ta över föreningen och införa marknadsmässiga månadshyror. Då ska nämligen pengarna räcka till förvaltarnas löner och dessutom generera en vinst. Är du intresserad av styrelsearbete, hör av dig till styrelsen.