Trivsel i Fagerliden

Detta dokument är framtaget som ett komplement till föreningens stadgar som finns i lägenhetspärmen samt i menyn till vänster under "Om föreningen".
Dessa trivselregler uppdaterades senast 2016-09-08

1.     Som bostadsrättshavare är man aktsam om och vårdar väl både den egna bostaden och föreningens egendom i övrigt. Enligt stadgarna är alla skyldiga att följa de föreskrifter som föreningen utfärdar. Detta gäller även familjen, gäster och eventuella hyresgäster.

2.     Hushållssopor lämnas väl förseglade i sopmolockerna, som finns vid parkeringen och vid gaveln på Nyängsvägen 6. Ställ inte sopor i trapphuset. Övrigt avfall ska lämnas på kommunens återvinningsstation, vid den närmaste parkeringen i Tullinge centrum. Skrymmande sopor, som möbler, däck m.m., ska lämnas vid återvinningscentralen i Skyttbrink.

3.     Observera att det råder parkeringsförbud på gården, eftersom framkomlighet måste säkras för utryckningsfordon.

4.     Portarna ska hållas stängda för att minska inbrottsrisken.

5.     Cyklar, barnvagnar, entrémattor och dylikt får inte förvaras i trapphusen.

6.     Grillning med elgrill är tillåten på balkonger och uteplatser, men aldrig med kol- eller gasolgrill.

7.     För allas trivsel är det inte tillåtet att röka i husens gemensamma utrymmen eller att slänga fimpar på föreningens mark.

8.     Utan grannarnas medgivande bör man undvika att spika, borra, spela instrument eller musik på hög volym mellan klockan 22.00 och 07.00. Tänk på att vissa aktiviteter kan vara störande även under dagtid.

9.     Självklart skakar man inte mattor eller dylikt på balkongen, eftersom det skräpar ner på grannens balkong.

10.  Infästning i fasad, balkongräcke eller på föreningens mark får inte ske utan styrelsens medgivande.

11.  Insynsskydd på balkongräcke ska vara av markisväv.
Två nyanser av grått rekommenderas; NCS-kod S 4000-N och S 5502-B.

12.  Vill man montera markis på balkongen måste man ha styrelsens godkännande.

13.  Djur och människor ska trivas tillsammans. Tänk på att människor kan ka djurskräck och allergier. Ingen ska behöva besväras av dålig lukt eller oljud.

14.  Om det blir strömlöst i lägenheten ska någon i styrelsen kontaktas. Det är sedan styrelsens uppgift att kontakta jouren om strömmen inte går att återställa med huvudströmbrytaren i trapphuset. Den som ringer jouren utan att först kontakta styrelsen får stå för jourens utryckningskostnad.

Felanmälningar görs till HSB kundcenter, telefon 08-608 68 00, e-post info.sodertorn@hsb.se, eller på medlemsportalen på www.hsb.se/sodertorn.

Var rädd om barn som leker utomhus. Tänk på att köra bil och andra motorfordon med omtanke – kör försiktigt och långsamt.

Styrelsen i HSB Brf Fagerliden