Bostadsrättstillägg i Folksam

Denna försäkring är till för att skydda bostadsrättsinnehavaren vid skador och försäkrar ytskikten och fast inredning. Bostadsrättsföreningen har tecknat denna försäkring kollektivt för alla lägenheter - så att man är säker på att en sådan försäkring verkligen finns för alla lägenheter. Alla har den så att du behöver inte lägga till detta på din hemförsäkring. Poängen är också att vid skador underlätta hanteringen för både för dig som bostadsrättsinnehavare och för föreningen. Du kan läsa om bostadsrättstillägget i pdf-filen nedan.

Vårt försäkringsbolag är Folksam försäkring och gäller både för fastigheten och bostadsrättstillägget. För skadedjursbekämpning har bolaget samarbete med Anticimex.

Du som bostadsrättsinnehavare berörs av tre typer av försäkring.

- Fastighetsförsäkring som styrelsen tecknar för att skydda föreningens fastigheter.

- En kollektiv bostadsrättsförsäkring (bostadsrättstillägg) som styrelsen tecknar. Den täcker bland annat ytbeklädnad som skadats vid en vattenskada. Se vidare pdf-filen nedan. Vid vattenskador kontaktar du styrelsen eller vår förvaltare. Vid skador i lägenhetens fasta inredning ex en spishäll kontaktar du själv försäkringsbolaget. Tel 08 772 80 20 eller foretagsskada@folksam.se. Uppge vårt organisationsnummer 712800-0606 eller försäkringsnummer 422762.

- Din hemförsäkring som du själv tecknar och som täcker medlemmens lösöre och t. ex. dubbla hyreskostnader när en brand eller vattenskada gjort bostaden obeboelig.