Om föreningen !OBS FÖRÅLDRAD SIDA!

Ord i färgad text t ex: Mäklarinformation finns som menyval med mer information.

Hitta till föreningen
Bränneriet ligger på ön Reimersholme i Stockholm på Söders västra ände, granne med Långholmen, se även Karta.

Bussarna 54 och 66 har ändhållplats på ön. Båda passerar Hornstull som är närmsta tunnelbana.

Fastigheter, hus, lägenheter mm

Föreningen grundades 1977-09-17
Byggperiod 1978 – 1981
Första inflyttning 1980

Fastigheter: Bränneriet 2 och 3 samt Mälteriet 1.
Marken är upplåten med tomträtt.

Lägenheter: De 348 lägenheterna, alla bostadsrätt, är fördelade på 18 huskroppar. 25 st är 1:or, 79 st 2:or, 99 st 3:or, 136 st 4:or och 9 st 5:or.

Uthyrda lokaler: 8 st samt 4 lokaler för skola och förskola
Butik: Coop Konsum upplåten med bostadsrätt

Garage. Föreningen har ett flerbilsgarage med 334 platser och några få motorcykelplatser.

Gästparkering finns med ca 10 avgiftsbelagda platser vid föreningens infart. Gatuparkering finns men är ansträngd.

Nyligen genomförda renoveringar:

- Höghustaken har renoverats och bedöms fungera bra de närmsta 8 åren

- Stamspolning genomförs i februari 2021

Se i övrigt verksamhetsberättelser under Styrelse mm.

Mäklarinformation: Här finns övrig mäklarinformation om förvaltning, pantavgifter mm.

Värt att veta om Bränneriet innehåller det mesta som är bra att känna till om föreningen. Den är uppdaterad 2016 så motsvarande information på hemsidan är mer aktuell men Värt att Veta innehåller mer.

Styrelse mm: Information om vilka som ingår i styrelse och valberedning, om årsstämma och motioner. Flera års verksamhetsberättelser och föreningens stadgar finns också att läsa här.

Gemensamma utrymmen

Cykelrum finns i varje hus.
Barnvagnsrum finns på entréplanet i alla trapphus.
Lägenhetsförråd i källare eller BV. Extra förråd finns att hyra men kön är lång.

Takaltan med grill finns på alla hus. Dusch och toalett finns i anslutning till altanen.

Bastu och relaxrum finns högst upp vid takaltanen i sjöhusen.

Det finns tre tvättstugor, alla för två samtidiga tvättpass med 2 respektive 3 maskiner och 4 torktumlare, 2 torkskåp och en varmmangel mm.

Grovsoprum, tre stycken, ett större containerrum samt ett utrymme för elsopor finns. Genom maskinisten kan man också bli av med miljöfarligt avfall. För återvinning finns behållare för kartong/papper, plast, metall och glas på andra sidan Reimersholmsgatan.

Gemensamhetslokaler

Dessa lokaler måste bokas hos maskinist eller på bokningstavlorna. De är avgiftsfria utom Åttingen och gästrummen.

Åttingen, en större föreningslokal för möten och fester.

Gästrum, 3 st med 2, 4 respektive 5 bäddar.

Övriga fritidslokaler är tre från ca 70 – 105 kvm, varav en med bord för biljard och pingis och övriga främst för möten, studier eller andra sammankomster.

Se även Fritidsaktiviteter i Bränneriet. Det finns t ex väv- och systuga och lokal för keramik och styrketräning. Vidare finns en mindre park, Ekoparken, med egna höns och en tupp som sköts av medlemmarna.

Övrigt

TV levereras av Telenor genom avtal med föreningen. Ett basutbud med 16 kanaler ingår i månadsavgiften. Lånebox ingår också.

Bredband. Föreningen har ett eget bredbandsnät som sköts ideellt. En gemensam anslutning till Internet om 4 Gbps levereras av Tele2. Lägenheterna ansluts till nätet med 1 Gbps.

Energi och ventilation. Fastigheterna är anslutna till fjärrvärme. Lägenheterna värms med vattenburna radiatorer (Ca 90%) och med förvärmd friskluft (ca 10%). Fastigheterna är energideklarerade och genomgår regelbunden OVK.

Regler för renovering, markis, inglasning mm. Läs dokumenten som beskriver vad du måste göra, vad du får göra och vad du inte får göra om du planerar att renovera eller bygga om i lägenheten. Du får goda tipps och framförallt undviker du problem. Det är tillåtet att sätta upp markiser och glasa in balkonger så länge du följer reglerna. De flesta balkonger i Bränneriet är redan inglasade.

Kontakta alltid förvaltaren i god tid innan du planerar för större förändringar!

Konst och litteratur har haft en plats i föreningen sedan start. Entréerna pryds t ex av historiska foton från forna Reimersholme.