Kontakta styrelsen - vanliga frågor

Obs - all form av felanmälan ska göras till HSB.

Vanliga frågor

(Information in English further down.)

Styrelsen nås via mejl. Vänligen titta igenom frågor och svar nedan innan du kontaktar styrelsen. Om din fråga besvaras på denna sida kommer ditt mail endast prioriteras av styrelsen i mån av tid. Du hittar styrelsens mejladress längst ner.

Ektorget är en bostadsrättsförening och fungerar därmed som ett kooperativ där alla boende tillsammans har ansvar för den gemensamma fastigheten. Styrelsen består av frivilliga, invalda boende som fattar beslut och driver ekonomiska frågor och förvaltningsfrågor åt föreningen. Vi har både ekonomisk och praktisk förvaltning genom HSB, de agerar alltså enligt de beslut som styrelsen fattar i olika frågor. HSB i sig är en nationell bostadskooperation.

Vart vänder jag mig om jag har frågor kring mitt boende, avier, mitt medlemskap, HSB:s tjänster, parkering, köer, förråd, förmåner, mm? 
HSB medlemsservice: https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/kontakt/

Hur gör jag en felanmälan på något som inte fungerar i min lägenhet eller i ett gemensamt utrymme?
All form av felanmälan görs till HSB via deras hemsida.
https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/felanmalan-info/

Kan jag få aviseringar från Brf Ektorget på mejl?
Ja. Logga in på din HSB-profil och se till att din e-postadress är inlagd samt att notiser är aktiverad. https://www.hsb.se/

Vad gör jag om jag behöver snabb hjälp med något som rör min lägenhet eller ett gemensamt utrymme? (t.ex. vattenläcka eller elfel som inte kan återställas i eget proppskåp)
Kontakta HSB (journummer om det är utanför kontorstider).
https://www.hsb.se/stockholm/brf/ektorget/boendeinformation/service/servicecenter/

Hur får jag tag i ett utdrag ur lägenhetsregistret?
Du kontaktar HSB. De kommer fråga efter lägenhetsnummer, det som är en till tre siffror långt.
https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/

Hur får jag reda på portkoden?
Mejla styrelsen och ange vilken adress du bor på. När portkoden ändras (ca en gång per år) aviseras detta i postfacken.

Jag är nyinflyttad, hur får jag mitt namn på postfack och dörr?
Detta ska ske automatiskt via HSB. Om du anser att det dröjer eller inte blir gjort, kontakta HSB på 010-4421100 eller via hemsidan https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/kontakt/.

Hur får jag månadsavier för avgift, internet, el, värme och eventuella bokningar?
Om du har Kivra så kommer avier dit, annars får man det med post. Man kan också via sin bank anmäla att man vill betala med e-faktura eller autogiro.

Hur bokar jag tvättstugan?
Använd den vita taggen på din nyckel för att logga in på den digitala skärmen i ditt trapphus. Det går även att boka via webbportal eller app, läs mer här: https://www.hsb.se/stockholm/brf/ektorget/boendeinformation/tvattstuga/

Hur beställer jag en extra nyckel?
Maila styrelsen om behov/önskemål komplett med följande information:

Exempel: Jag behöver skaffa två nya nycklar till min lägenhet. 

Namn boende: 

Lgh nr:

Adress:

Mail:

Telefon:

Nyckelmärkning: (Båda sidor av nyckel) Ex: COA311, BL17, 8378, 053

 

När vi bekräftat att du som beställare är behörig kommer vi skicka en beställning till den för stunden gällande låsleverantör för föreningen och vårt nyckelsystem med dig på kopia i mailet. Du som boende tar därefter över kontakten med låsleverantören och gör upp om tid för avhämtning, betalning, etc. Då vårt nyckelsystem behöver vara skyddat samt kompatibelt i sin helhet för att fungera med gemensamma utrymmen och servicelägen på dörrar kan nycklar/omstiftningar/byte av låscylindrar endast göras med den av föreningen kontrakterade låsleverantören.

 

Hur beställer jag en extra nyckelbricka/tagg?

Du kontaktar HSB. https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/

Hur hyr jag parkeringsplats i garaget?

Via Corepark, se information: https://www.hsb.se/stockholm/brf/ektorget/boendeinformation/information-fran-corepark/

Kan besökare använda garaget?
Ja, via EasyPark. Skyltar med områdeskod finns i garaget.

Hur bokar jag övernattningsrummet?
Mejla ektorget.bokning@gmail.com och ange vilka datum du önskar boka, eller fråga om tillgänglighet för att hitta lediga datum. Tänk på att skicka din förfrågan i god tid inför det önskade datumet.

Vad händer om jag inte är hemma och inte ställer dörren i serviceläge när Brf Ektorget har aviserat att detta måste göras ett visst datum? (vid ex besiktningar, vattenmätarbyte, OVK, mm)
Om det inte går att komma in i din lägenhet trots avisering, har föreningen rätt att lägga eventuella extrakostnader för nybesök på boenden. Det är boendes egna ansvar att hålla sig uppdaterad med information som delges via avisering i postfack, digitala skärmar, samt meddelanden via HSB-portalen.

Hur ansöker jag om att få hyra ut min lägenhet i andra hand?
Du ansöker via HSB, styrelsen kommer sedan ta beslut. Läs mer här: https://www.hsb.se/stockholm/brf/ektorget/boendeinformation/andrahandsuthyrning/  https://www.hsb.se/stockholm/brf/ektorget/boendeinformation/blanketter/

Jag hyr ut min lägenhet i andra hand. Är jag fortfarande ansvarig för min lägenhet, vad som sker där, besiktningar, mm?
Ja.

Vilket försäkringsbolag har brf Ektorget?  Folksam

Kan jag själv kontakta Anticimex vid behov? 
Ja. Vi har avtal med Anticimex och de vet vad som ingår i det avtalet och vad boende kan behöva stå för själv. Upplever du problem med exempelvis silverfisk kontaktar du Anticimex och uppger att du bor i brf Ektorget. 

Får jag förvara barnvagn, cykel, eller annat utanför min dörr?
Nej. Detta noteras som ”ej godkänt” vid våra löpande brandsäkerhetskontroller. Om brand uppstår och en boende bedöms förvarat tillhörigheter på ett olämpligt/olovligt sätt, kan självriskkostnaden på försäkringsärendet läggas över på boenden.

Finns det en Facebook-grupp där man kan få kontakt med och nå sina grannar vid behov?
Ja. Vår Facebook-grupp heter Brf Ektorget Solna och du ansöker om att få gå med. Vi godkänner personer som är skrivna på våra adresser. Är du inte skriven här men bor i Brf Ektorget, vänligen mejla styrelsen så godkänner vi din ansökan ändå. Observera att Facebook-gruppen inte är till för felanmälan eller att lyfta ärenden till styrelsen.
https://www.facebook.com/groups/brfektorget

Mer information om vad en bostadsrätt är hittar du här:
https://www.hsb.se/stockholm/bo-i-hsb/bo-i-bostadsratt-eller-hyresratt/

Mejladress till styrelsen:
styrelsen@ektorget.se
Vi har som mål att besvara mejl inom 72 timmar.

 

FAQ

The board can be reached via email. Please look through frequently asked questions below, before contacting the board. If your question can be answered here, the board will only prioritize your email if time allows. You find the boards email address at the end of the page.

Ektorget is a housing cooperative, where all residents have a responsibility for the shared property. The board contains of volunteering, elected residents who make decisions and run financial and management matters for the cooperative. We have both financial and practical management through HSB, so they act according to the decisions made by the board in different matters. HSB itself is a national housing cooperative. 

Where do I turn to if I have questions about my residency, invoices, my membership, HSB services, parking, queues, storage units, benefits, etc?
HSB member services: https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/kontakt/

How do I report something in my apartment or a common area that is broken?
All error reports should be made to HSB via their website.
https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/felanmalan-info/
The board contains of regular residents of Brf Ektorget and does not deal with this.

Can I receive notifications from Brf Ektorget via email?
Yes. Log on to your HSB profile and make sure your email address is registered. https://www.hsb.se/

What do I do if I need help quickly to fix something in my apartment or a common area? (e.g. a water leak or an electrical problem that can not be fixed in your own cork cabinet)
Contact HSB (use the ”journummer” – emergency number if it’s out of office hours).
https://www.hsb.se/stockholm/brf/ektorget/boendeinformation/service/servicecenter/

How do I get an extract from the apartment register? (”lägenhetsregistret”)
Contact HSB. They will ask for the apartment number, the one with one to three digits.
https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/

How can I get the code for the entrance door?
Email the baord and let us know which address you live at. When the code is changed (ca once per year), it will be notified in the postboxes.

I just moved in, how do I get my name on the postbox and my door?
This should happen automatically via HSB. If you feel like it’s taking time or not getting done, contact HSB at 010-4421100 or the website https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/kontakt/.

How do I get the invoice for monthly fees, internet, electricity, heat, and other extra bookings?
If you have Kivra the invoice will be there, otherwise by regular mail. You can also set up automatic payment via your bank.

How do I book the laundry room?
Use the white tag on your key to log in at the digital screen in your entrance. You can also book through the web portal or the app, read more here: https://www.hsb.se/stockholm/brf/ektorget/boendeinformation/tvattstuga/

How do I rent a parking spot in the garage?
Through Corepark, more information: https://www.hsb.se/stockholm/brf/ektorget/boendeinformation/information-fran-corepark/

Can visitors use the garage?
Yes, via EasyPark. Signs with the area code are in the garage.

How do I book the overnight stay room?
Email ektorget.bokning@gmail.com and specify the dates you would like to book, or ask for available dates. Remember to send your request well in time before the date.

Which ensurance company does brf Ektorget have?  Folksam

How do I order an extra key?

Email the board your request together with the following information:

Example: I need two more keys to my apartment. 

Name of the resident: 

Apartment nb:

Address:

Email:

Phone:

Markings on the original key (both sides): E.g. COA311, BL17, 8378, 053

 

Once we have confirmed that you, as the orderer, are authorized, we will send an order to the currently applicable lock supplier for the association and our key system, with you cc'd in the email. You as a resident will then take over the contact with the lock supplier and arrange a time for pickup, payment, etc. Since our key system needs to be protected and compatible in its entirety to work with common areas and service apartments on doors, keys/re-keying/replacement of lock cylinders can only be done with the lock supplier contracted by the association.

 

How do I order an extra key tag?

Contact HSB. https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/

Can I contact Anticimex if needed? 
Yes. We have a contract with Anticimex and they know what's covered in that and what a resident might have to cover themselves. If you have issues with silverfish or else, contact Anticimex and state that you live in brf Ektorget.

What happens if I’m not at home and do not put the door in service mode when Brf Ektorget has notified that it has to be done a certain date? (for inspections, OVK, changes of meters, etc.)
If your apartment can’t be accessed although it has been notified, the cooperative has the right to charge the resident the potential costs of a second visit. It is the residents responsibility to stay updated with information that is provided through mail boxes, digital screens, and messages in the HSB portal.

How do I request to rent my apartment out to someone else?
You apply through HSB, then the board makes a decision. Read more here: https://www.hsb.se/stockholm/brf/ektorget/boendeinformation/andrahandsuthyrning/  https://www.hsb.se/stockholm/brf/ektorget/boendeinformation/blanketter/

I rent out my apartment. Am I still responsible for my apartment, what happens there, inspections, etc?
Yes.

Can I keep my stroller, bike, or other things outside my door?
No. This will be noted as ”not approved” at our frequent fire safety controls. If a fire starts and a resident is considered to have stored belongings in an inappropriate/unlawful way, the cost for the insurance matter can be demanded from the resident.

Is there a Facebook group where I can get in contact with and reach my neighbours if needed?
Yes. Our Facebook group is named Brf Ektorget Solna and you request to join. We allow people who are registered at our addresses. If you are not, but live at Brf Ektorget, please email the board and we will approve your request. Observe that the Facebook group is not for filing faults or contacting the board on different matters.
https://www.facebook.com/groups/brfektorget

You can find more information on what a housing cooperative is here:
https://www.hsb.se/stockholm/bo-i-hsb/bo-i-bostadsratt-eller-hyresratt/

Email address to the board:
styrelsen@ektorget.se
The goal is to answer emails within 72 hours.